Lhal Zeman o kampani? Volební billboardy s prezidentem zaplavily Česko
Po celé zemi se objevily billboardy s oficiálním logem prezidentské kampaně Miloše Zemana i s jeho podobiznou. Zadavatelem reklamy je zapsaný spolek Přátelé Miloše Zemana. Podle Úřadu pro dohled nad hospodařením politických stran a politických hnutí Miloš Zeman i přes své sliby vede kampaň, kterou by měl nejpozději tři dny před volbami vyčíslit na svém transparentním účtu. Prezident se ale k poutačům nezná a dál odmítá, že by kampaň vedl.
„Rozhodl jsem se při další kandidatuře nevést žádnou osobní prezidentskou kampaň. Budu do poslední chvíle plnit všechny své prezidentské povinnosti,“ řekl Miloš Zeman letos 10. března, když na tiskové konferenci oznamoval snahu zůstat na Hradě dalších pět let.
Dohledový Úřad pro dohled nad hospodařením politických stran a politických hnutí je ale přesvědčený, že i přes tento Zemanův veřejný závazek prezident kampaň vede. Podle místopředsedy Úřadu Jan Outlého k tomu Zeman zneužívá například prezidentské výjezdy do regionů.
Úřad: Je to kampaň
„Vede kampaň, o tom není pochyb, vede kampaň v podání setkávání s občany. My tyto výjezdy monitorujeme, máme nějaký odhad nákladů na tuto kampaň a čekáme, zda se podle zákona objeví náklady, měst, obcí či krajů na transparentním účtu Miloše Zemana, tak jak stanoví zákon,“ řekl Blesk.cz Outlý.
Letovice. Setkání s prezidentem republiky. pic.twitter.com/uK3nGzMURi
— Jiří Ovčáček (@PREZIDENTmluvci) 1. prosince 2017
Zákon dává jednotlivým kandidátům zveřejnit veškeré údaje na kampaň na veřejně dostupném účtu nejpozději tři dny před volbami.
Billboardy od přátel
Volby prezidenta budou zhruba za šest týdnů. Kampaň tedy vstupuje v předvolebním čase do horké fáze. Po republice se proto objevily také billboardy s portrétem Miloše Zemana a také s nápisem „Zeman Znovu 2018“. Nápis má stejné grafické zpravování jako oficiální slogan na webových stránkách Zemanovy kandidatury, kterou zaregistroval u dohledového úřadu. Jako zadavatel i zhotovitel reklamy je na plakátech uvedené sdružení Přátelé Miloše Zemana.
„Právě proto, že zadavatelem a zhotovitelem plakátů je sdružení Přátelé Miloše Zemana, tak to napovídá tomu, že Miloš Zeman o této kampani ví, nebo se tedy proti tomu minimálně nevymezuje, a i grafika je stejná jako má Miloš Zeman na oficiálním kandidátském webu Zeman znovu a na tom webu je zapsaný jako zadavatel a zhotovitel Miloš Zeman,“ řekl Blesk.cz Jan Outlý a doplnil, že zákon pamatuje na dvě možnosti kampaně – s vědomím a bez vědomí kandidáta.
„To svědčí o tom, že je tato kampaň vedená s jeho vědomím. A pak je úplně jedno, kdo ji platí, a musí ji započítat do svého limitu daný kandidát,“ dodal Outlý.
Prezident o poutačích ví a započítá je do kampaně
„Pan prezident není zadavatelem a zpracovatelem. Jde o stejnou situaci jako v případě životního příběhu, který byl rozeslán do schránek,“ okomentoval nové billboardy mluvčí prezidenta Jiří Ovčáček. Narážel tak na příběh Miloše Zemana, který nechal vytisknout teplický podnikatel Jaroslav Třešňák.
„Stojí za tím jeho spolky, právnické i fyzické osoby, které jednají v jeho prospěch s jeho vědomím. A v tom případě se ta kampaň přičítá také jemu,“ míní Outlý.
Blesk.cz získal také vyjádření z volebního týmu Miloše Zemana. Náklady na billboardy prý Zeman do kampaně zahrne jako nefinanční plnění.
„Pan Miloš Zeman žádnou kampaň nevede, není objednatelem ani zpracovatelem zmíněných billboardů, proto také nevidíte žádnou platbu z jeho účtu. Miloš Zeman se ale dříve vyjádřil, že nebude bránit nikomu, aby jej podpořil (á la životní příběh do schránek, který objednal a zaplatil pan Jaroslav Třešňák). O zmíněných billboardech je pan Miloš Zeman informován a částka bude zahrnuta jako nefinanční plnění do limitu volební kampaně přesně dle příslušného zákona,“ zareagovala na náš dotaz Barbora Filípková ze Zemanova volebního týmu.
Úřad pro dohled nad financováním stran a hnutí prověřuje i plakáty, které jsou reklamou na knihu rozhovorů s Milošem Zemanem. Jejím spoluautorem je i Zemanův mluvčí. A stejně jako na plakátech Zeman Znovu 2018 je i na reklamě na tuto knihu oficiální portrét prezidenta.
„Nejde o knihu jako takovou – ale jde o to, že ty bilboardy mohou hraničit s kampaní – respektive mohou naplňovat její skutky, což právě řešíme,“ dodal Outlý, podle kterého může mít Zeman pravdu, že on sám za tímto druhem kampaně nestojí, „ale je-li to s jeho vědomím, což patrně je, tak to musí zahrnout do nákladů kampaně.“
Spolky jako zadavatele reklam uvádí podle Outlého i další prezidentští kandidáti – Michal Horáček nebo Jiří Drahoš. Zákon tuto možnost nijak nezakazuje. Každý z kandidátů může před první kolem voleb utratit za kampaň 40 milionů korun, v případném druhém kole pak 10 milionů korun. První kolo voleb nás čeká 12. a 13. ledna 2018. Mandát Miloši Zemanovi pak skončí 7. března.
Svoje příbuzenstvo z blázince sem netahej