Ovoce hledejte lupou

Čekáte, že v balení müsli s jahodami si do misky vysypete to, co je na obale? Tedy směs vloček a sušených jahod? Omyl! V některých baleních nenajdete ani celé procento ovoce! Nevěříte? Přesvědčte se sami. Laboratoř Eurofins přebrala jednotlivá balení a zapsala procentuální podíly jednotlivých složek. Kvůli rozdílné gramáži jednotlivých müsli jsou (s dodržením procent jednotlivých složek) na fotografiích zachycené 100gramové porce.

Není vidět

Sacharózu neboli běžný cukr není třeba představovat. Problém je, že ho přijímáme mnohem víc, než je denní doporučená dávka (60 gramů u dospělého lehce pracujícího člověka). Cukr do sebe často dostaneme, aniž si to uvědomíme. Příkladem jsou právě zapékaná müsli, která jsme v testu označili červeně a která vznikají pražením ovesných vloček s cukrem.

Nezdravé chutnají víc

Kvůli skrytým cukrům se na sladkou chuť lehce zvykne a neslazené a zdravé potraviny nám pak moc nechutnají. Odráží se to i v hodnocení spotřebitelů, u nichž v chuti spíš vítězila zapékaná müsli s nízkým indexem zdraví a vysokým množstvím cukru.

Cukrové müsli

Nejvíce sacharózou nabité müsli bylo Emco Mysli na zdraví Jahody a mandle, což z jeho motta »Mysli na zdraví« dělá velký paradox. Že cukr nebyl jen cítit, ale i vidět, poznali i spotřebitelé v rámci senzorického testu. V senzorickém testu poznamenali, že jsou v müsli zřetelné »velké cukrové hroudy«. Hodně cukru měla i ostatní zapékaná müsli, zatímco velmi nízké obsahy (okolo 2 %) měla nezapékaná, sypaná müsli, což může být dané vyšším obsahem ovoce.

Jak moc zdravá jsou?

Co dělá müsli zdravými müsli? Vysoký obsah vlákniny, žádný přidaný cukr, minimum nasycených mastných kyselin a soli a co nejvyšší podíl polynenasycených mastných kyselin. Abychom vyjádřili poměr mezi těmito žádoucími a nežádoucími složkami co nejsrozumitelněji, stanovili jsme pro testovaná müsli takzvaný index zdraví. V tomto indexu je zohledněn jak poměr mezi žádoucí vlákninou a polynenasycenými mastnými kyselinami, tak i nežádoucí solí, nasycenými mastnými kyselinami a cukrem. Podle indexu by 100 % měly jen čisté ovesné vločky, zatímco 0 % by měla jen směs nežádoucích složek.

Sypaná jsou grunt, zapékaná špunt

Nejlepší index zdraví měla müsli Mixit (94 %), nejhorší pak K-Classic Crunchy muesli Strawberry (38 %). Ačkoli jsme müsli nakupovali jako běžný spotřebitel a vybírali jsme pouze ovocná, díky indexu zdraví se nám vytřídily dvě kategorie – sypaná a zapékaná. Sypaná mají celkově vyšší indexy zdraví, zatímco zapékaná mají většinou indexy zdraví pod 50 %.

Slazené cukrem, nebo ovocem?

Kolik přidaného cukru v müsli je, se z výživových hodnot nedočtete. Na etiketě najdete pouze celkové cukry (viz tabulka), kam patří kromě sacharózy například i ovocný cukr fruktóza nebo hroznový cukr glukóza. „Obsah celkových cukrů by měl být co nejnižší, ale je třeba kouknout vždy do složení,“ radí nutriční terapeutka Věra Boháčová. Záleží totiž, zda je v müsli přidaný cukr (např. sacharóza), nebo obsahují jen cukry přirozeně se vyskytující v ovoci. „Samozřejmě vyšší podíl cukrů z ovoce je (právě díky ovoci) výhodnější než z přidaného cukru,“ dodává.

Co jsou mastné kyseliny?

Mastné kyseliny jsou hlavní složkou tuků a olejů a rozdělují se na nasycené a nenasycené, z nichž některé jsou esenciální, tedy pro organismus nezbytné. Zatímco nenasycené mastné kyseliny (zvláště esenciální) mají dobrý vliv na náš organismus, vysoký příjem nasycených mastných kyselin vede ke zvyšování cholesterolu v krvi a tím i k riziku vzniku srdečně - cévních onemocnění. Proto jsou pro nás vhodnější ty potraviny, které jich mají velmi malé množství. Nepostradatelné jsou pro náš organismus polynenasycené mastné kyseliny. Jejich výše sice není u ovesných vloček nijak závratná (na rozdíl od ryb), ale není zanedbatelná.

Všechny spotřebitelské testy Blesku naleznete: ZDE!

Fotogalerie
12 fotografií