Některé minerálky můžeme pít denně, některé jen občas. Záleží na množství minerálních látek, které obsahují. Pokud jich do těla dostaneme víc, než jsme schopni využít, mohou udělat medvědí službu – začnou škodit.

Hodnocení, zda můžete minerálku pít bez omezení nebo jen občas, se už dnes z etiket nedozvíte. Tento údaj totiž skončil – jako mnoho dalších – na pohřebišti kvality českých výrobků. Z nepochopitelných důvodů byl v roce 2006 z vyhlášky vypuštěn. Výrobce už nemusí přiznat celkové množství minerálních látek ani – pro spotřebitele srozumitelnější – klasifikaci, jak moc byla voda mineralizovaná.

Významnou minerální látkou v minerálkách je sodík. Jeho vysoké množství ale například může způsobovat vysoký krevní tlak. Naše testy prokázaly, že některé minerálky ho mohou obsahovat víc, než je v původní zdrojové minerálce. Až 7x vyšší hodnotu sodíku naměřila laboratoř u minerální vody Bonaqua. Důvod? Výrobci dosypávají »sůl«.

Původní minerální voda, která je základem ochucené vody, sice může mít nižší hodnoty, ale pokud výrobce přidá citronan sodný, obsah sodíku tím významně navyšuje. Tato sůl kyseliny citronové se v potravinářství používá jako regulátor kyselosti a má označení E331. Obsah sodíku se v testovaných minerálních vodách pohyboval od 14,2 do 458 mg/l.

Jen pro srovnání: limit této minerální látky je pro pitnou vodu 200 mg/l, kam by se vešlo 7 ochucených vod, a pro kojeneckou 20 mg/l, do této hodnoty by se vešly jen dvě ochucené minerálky – Dobrá voda a Odyseus.

Sodík (Na) je pro náš organismus potřebný, zejména pokud se hodně potíme. Když ho ale máme příliš, můžeme si pořádně zavařit. Jeho nadměrné množství může zvyšovat krevní tlak, zadržuje vodu v těle a vede k potížím s ledvinami. Denní příjem sodíku u zdravého člověka by neměl překročit víc než 2,4 g denně.

Největším zdrojem sodíku je pro nás samozřejmě kuchyňská sůl. V 2,5 gramech soli je obsažen 1 g sodíku, proto se doporučuje konzumovat 6 gramů soli denně (zhruba lžička). Hodně soli přijímáme i skrytě, například v uzeninách, kečupech nebo pečivu. Ne zcela nevýznamné množství soli (sodíku) obsahují i některé minerálky.

Konzervanty

Až na dva případy se většina ochucených minerálek bez konzervantů (kyseliny benzoové a sorbové) obešla (Poděbradka a Hanácká kyselka, které mají ve složení uvedený benzoan sodný). Naštěstí i u nich je dávka velmi malá. Ostatní si vystačí s oxidem uhličitým, který plní funkci konzervantu.

Testy již několikrát odhalily snahu výrobců zatajit některé přidávané látky. Zajímavé pak bylo zjištění, že v případě ochucených minerálních vod výrobci uvádějí látky, které laboratoř nenašla.

Řeč je o čtyřech ochucených minerálkách – zatímco dvě deklarují použití konzervantů (Ondrášovka a Albert Quality), jiné dvě mají ve složení uvedené sladidlo (Odyseus a Korunní). Ani jedno ale laboratoř nenaměřila. Výrobci tak svou deklarací sami sobě škodí.

Citronová? Ochucené = slazené

Ochucené minerálky jsou slazené i kombinací cukru a sladidel, do některých je přidáván glukózo-fruktózový sirup. Obsah celkových cukrů se u námi testovaných vod pohyboval od 2,0 do 4,8 %.

„Nutričně výhodnější jsou neslazené varianty, nicméně obsah cukru je stále zhruba poloviční až třetinový ve srovnání se limonádami,“ říká nutriční terapeutka Věra Boháčová z Fóra zdravé výživy a dodává, že pokud máme v létě dostatek pohybových aktivit, lze tyto nápoje do pitného režimu zahrnout.

Citron je oblíbená příchuť, ale pokud toužíte po zdravé vodě s přírodní dávkou vitaminu, jste špatně. Kupte si raději minerálku bez příchutě a citron v obchodě. Pouze jedna minerálka – Mattoni – měla kromě aromatu ve složení i ovocnou šťávu z citronu a hroznového vína.

VIDEO: Pozor, ani dětská pitíčka nejsou zdravá, jsou plná cukru!

Video
délka: 01:48.96
720p 480p 360p 240p

Pozor! Dětská pitíčka jsou plná cukru Adam Balažovič

 

Není minerálka jako minerálka

Minerální vody se rozdělují podle celkového obsahu rozpuštěných minerálních látek. „Zatímco slabě a středně mineralizované mohou být součástí každodenního pitného režimu, silně mineralizované jsou vhodné při vyšší zátěži, kterou mohou být například velká horka, kdy se více potíme, a také ztrácíme více minerálních látek, které je třeba doplňovat, nebo při sportování,“ vysvětluje nutriční terapeutka Věra Boháčová z Fóra zdravé výživy. Velmi silně mineralizované jsou pak ty, které nenajdete v běžných obchodech a které se využívají zejména při různých léčebných postupech.

Tabulka

Fotogalerie
20 fotografií