25. září 2018
Svátek slaví Zlata, zítra Andrea

Test multivitaminových džusů: Více vitaminové a kalorické jako limonády

/
  • Test multivitaminových džusů: Více vitaminové a kalorické jako limonády
    22. června 2018 ● 08:00
     

    Jsou zdravější, ale kalorické jsou skoro jako limonády. Překvapivě obsahovaly testované džusy některých vitaminů víc, než bylo uvedeno na obale. Ale v hodnotách nejběžnějšího »céčka« byl mezi nimi až pětinásobný rozdíl.

  • 1.

    Napumpované »béčky«

    Čekali jsme, že džusy budou mít spíš opačný problém, tedy že budou mít méně vitaminů, než slibují na obale, ale laboratoř odhalila opak. Všechny testované nápoje obsahovaly skoro dvakrát víc vitaminu B6, než měly uvedené na etiketě. Dva džusy pak měly i více vitaminu B2. Vyhláška přitom připouští u většiny vitaminů max. kladnou 50% odchylku od deklarace na obale.

    Nejen nedostatek vitaminů, ale i jejich dlouhodobý nadbytek může organismu škodit. Ačkoli nebezpečí předávkování hrozí spíš u vitaminů rozpustných v tucích (A, D, E atd.), u vitaminů rozpustných ve vodě, kam patří i vitaminy skupiny B, je riziko velmi malé, takřka nulové. Přebytek vitaminů B se většinou z těla vyloučí močí, ale když je dávka příliš velká, může se stát, že ledviny nedovedou všechno zpracovat a vyloučit, takže by hypoteticky mohly nastat problémy. Předávkování B6 je spíš vzácné a projevilo by se neurologickými obtížemi, jako jsou slabost a zhoršení citlivosti končetin. Nadbytek B2 není nebezpečný.

    V případě testovaných džusů byste museli vypít desítky litrů nápoje denně, abyste hypoteticky škodlivou dávku dostali do organismu. Vypitím jednoho litru nápoje za den, což není v horkých dnech nic nepředstavitelného, dostanete do těla maximálně dvojnásobnou denní dávku.

  • 2.

    O polovinu méně »céčka«

    Multivitaminové nápoje se rozhodně neobejdou bez nejznámějšího vitaminu – vitaminu C. Ačkoli výrobci deklarovali většinou 12 mg na 100 ml džusu a pouze v jednom případě 20 mg na 100 ml výrobku, naměřené hodnoty byly až pětinásobně rozdílné. Pohybovaly se od 5 mg do 51 mg na 100 ml džusu. Pro hodnoty vitaminu C neplatí horní hranice, protože se s postupem času rozkládá, ale rozhodně by ho nemělo být méně, než výrobce slibuje na obale. A už vůbec ne o víc než polovinu! U značky Rauch Happy Day, která má na obale 12 mg vitaminu C ve 100 ml, naměřila laboratoř pouhých 5 mg ve 100 ml. A vzhledem k tomu, že džus má trvanlivost až do posledního měsíce tohoto roku, nejspíš nebude v té době »céčko « obsahovat už žádné.

  • 3.

    Chuť dohání sladidly

    O polovinu méně cukrů měl námi testovaný nektar, který se od 100% džusů odlišuje tím, že má o polovinu menší množství ovocných šťáv. „U nektarů byste si měli pozorně číst složení, protože jsou často doslazované přidaným cukrem nebo sladidly,“ vysvětluje nutriční terapeutka. V případě testovaného nápoje výrobce doháněl sladkou chuť dvěma sladidly – aspartamem a acesulfamem K. „Sladidla sice nemají žádnou energetickou hodnotu, ale rozhodně nezaženou chuť na sladké,“ dodává. A většinou jsou dokonce sladší než cukr. Acesulfam K má 200x vyšší sladivost než cukr a aspartam 100 – 200x. „Výhodnější jsou proto 100% džusy, které jsou nedoslazované a které si libovolně naředíme,“ doporučuje Věra Boháčová z Fóra zdravé výživy.

  • 4.

    Jablko na prvním místě

    Všechny testované multivitaminové džusy měly na prvním místě ve složení jablečnou šťávu. Jelikož složení je vždy psané sestupně, tedy od složky, které je ve výrobku nejvíce, až po ingredienci, které obsahuje potravina nejméně, znamená to, že jablka bylo v nápoji nejvíce. U nektaru, který obsahuje 50 % ovocné složky, bylo jablko na druhém místě hned po přidané vodě.

  • 5.

    Jako 7 kostek cukru

    Multivitaminové džusy se obsahem cukru, který ale pochází z ovoce, vyrovnají slazeným limonádám, které obsahují okolo kostek cukru na sklenici (0,3 l).

    Stejná sklenice multivitaminového džusu obsahuje 30 g cukrů pocházejících ovoce, což je představu podobná suma, byste naráz snědli jablko a banán. Jenže zatímco zmíněné ovoce vám poslouží jako dobrá svačina, málokomu stačí jedna sklenice džusu a nápoje vypije mnohem víc. „Při pravidelné konzumaci je tedy výhodnější džus ředit, a to nejen z důvodu příjmu energie, ale také kvůli obsahu ovocných kyselin, které mohou působit dráždivě například u dětí nebo u osob s citlivějším trávicím ústrojím,“ upozorňuje nutriční terapeutka Věra Boháčová z Fóra zdravé výživy.

  • 6.

    Džus vs. nektar

    Balením vypadají podobně, ale obsahem jsou různé. O čem je řeč? O džusu a nektaru. Zatímco džus je pouze 100% ovocná šťáva, která je případně obohacená vitaminy, ale nesmí obsahovat přidaný cukr, barviva ani konzervanty, nektar musí obsahovat minimálně 25 % ovocné složky. Zbytek tvoří voda, sladidla, případně cukr. Pro porovnání jsme proto kromě 11 džusů testovali i jeden nektar, který obsahoval 50 % ovocné šťávy a sladidla. Jak dopadl, čtěte v boxu Chuť dohání sladidly.

  • 7.

    Tři společné vitaminy

    Multivitaminové džusy i nektar obsahují různé směsi vitaminů, a to od 6 po 12. Nejméně jich měly nápoje Aro a Albert, nejvíce pouze džus značky Tesco. Laboratoř jsme však nechali otestovat pouze ty vitaminy, které mají všechny nápoje společné – B1, B6 a C.

    Vitamin B1

    Vitamin B1 neboli thiamin se neukládá v těle, jeho nadbytek tělo vylučuje močí, proto je nutné tento vitamin průběžně doplňovat (ze stravy). Předávkování tímto vitaminem proto nehrozí. Vyskytuje se v pivovarských kvasnicích, v mase, celozrnné mouce či ve vaječném žloutku. Pokud tělo trpí jeho nedostatkem, projevuje se to celkovou duševní únavou a pocitem psychické opotřebovanosti. Doporučená denní dávka je 1,1 mg.

    Vitamin B6

    Také se mu říká pyridoxin. Jde o směs tří podobných látek. Vyskytuje se především v kvasnicích, v mase, v játrech, v listové zelenině a v celozrnné mouce. Výrazný nadbytek pyridoxinu (v jednorázové dávce nad 100 mg) může vyvolat slabost a zhoršení citlivosti končetin. Pokud ho má tělo nedostatek, což je často způsobeno špatnou skladbou jídelníčku, projevuje se záněty kůže, posléze záněty v ústech. Doporučená denní dávka je 1,4 mg.

    Vitamin C

    Vitamin C neboli kyselina askorbová je jedním z nejznámějších vitaminů a při zpracování potravin jsou jeho ztráty velké. Rozkládá se nejen na vzduchu, ale i v průběhu času. Nejbohatším zdrojem jsou šípky, černý rybíz, červená paprika a petržel. Citrusové plody nejsou v tomto ohledu paradoxně žádnou bombou. Obsahují totiž enzym askorbinázu, která kyselinu askorbovou rozkládá. Nedostatek vitaminu vyvolává krvácivost dásní, opuchnutí kloubů a celkovou tělesnou únavu. Doporučená denní dávka je 80 mg.

  • 8.

    100% z ovoce?

    Jsou multivitaminové džusy stoprocentně z ovoce? To bohužel laboratorně ověřit nejde, protože se jedná o směs různých ovocných šťáv (u jednodruhových džusů to problém není). Takže záleží na poctivosti výrobce, zda džus vyrábí čistě z ovocných šťáv nebo jej doslazuje cukrem (sacharózou) či glukózo- -fruktózovým sirupem.

  • 9.

    Chuť z koncentrátu

    Ovocné složky nápojů pocházejí z koncentrátu. Znamená to, že nejde o čerstvě vylisované šťávy z ovoce, ale o nápoje, které vznikly naředěním zahuštěného koncentrátu, který byl předtím zbavený vody. Jeho výhodou je, že se dá převážet na velké vzdálenosti a je déle stabilní.

  • 10.

    Které další složky džusy obohacují?

    Vitamin A

    Jedná se o v tucích rozpustný vitamin, který je nezbytný pro náš zrak. Jeho nadbytek je nebezpečný především pro těhotné. Nedostatek vitaminu A se projevuje šeroslepostí a při dlouhodobějším nedostatku poruchami růstu.

    Vitamin D

    Vzniká především účinkem slunečních paprsků na kůži, ale v menším množství ho získáváme i ze stravy. Zejména v zimních měsících trpíme často jeho nedostatkem. Je potřebný ke stavbě a mineralizaci kostí a zubů.

    Vitamin B12

    Vitamin B12 neboli kyanokobalamin je důležitý především pro správnou funkci krvetvorby a je nezbytný pro správnou funkci nervového systému. Jeho nedostatek se projevuje chudokrevností, hubnutím, zhoršováním paměti, svalové koordinace.

    Vitamin B2

    Nedostatek B2 neboli riboflfl avinu způsobuje šedý zákal, pomáhá při hojení kůže a podporuje imunitu. Jde o vitamin rozpustný ve vodě, takže jej tělo dokáže snadno vyloučit.

    Vitamin E

    Jedná se o jeden z nejdůležitějších antioxidantů v těle. Jako takový chrání buňky před účinky volných radikálů. Nedostatek je spojován s poruchami vstřebávání tuků, neurologickými potížemi či se snížením obranyschopnosti.

    Vitamin B3/niacin

    Pro fungování našeho těla je nezbytný. Označuje se také jako niacin. Neukládá se do zásoby, takže by jej mělo tělo přijímat ve stravě pravidelně. Nedostatek se projevuje kožními ekzémovými onemocněními, průjmy a nervovými poruchami.

    Biotin

    Jde o vitamin B7, který je životně důležitý pro správné fungování organismu. Jeho nedostatek je spíš vzácný. Projevuje se poruchou trávení a oslabením střevní mikroflfl óry (mikrobiomu).

    Vitamin B5

    Také se označuje jako kyselina pantothenová. Doporučuje se jako doplněk léčby kožních onemocnění, při prevenci aterosklerózy či na zlepšení paměti. Také je vyzdvihován jeho antistresový účinek.

    Fotogalerie
    11 fotografií

Diskuse k článku Přidat názor
Počet komentářů: 0

Buďte první, kdo se k tématu vyjádří.

Zobrazit celou diskusi

Koupit kompletní
výsledky testu

Koupit kompletní výsledky testu 16 Kč