Jak na to? Základem úspěchu je kvalitní manažer, který s firmami vyjedná co nejvýhodnější reklamní podmínky.

„Nejlepší ze sportovců mohou počítat s ročním příjmem (z reklamních aktivit) v násobku milionů korun,“ míní Pavel Brabec, prezident Asociace českých reklamních agentur a marketingové komunikace.

Cíl sportovců: Přízeň sponzorů

„Známé jméno a dobrý výsledek je dobrým předpokladem k tomu, že se příběh sportovce bude dál rozvíjet a bude ještě zajímavější pro sponzory.“

Příkladů z minulosti je celá řada: Aleš Valenta vzápětí po zisku zlata v Salt Lake City podepsal několik velkých smluv. Do portfolia jeho sponzorů se zařadila automobilka, distributor žvýkaček, mobilní operátor a velký výrobce sportovního zboží. Valentovy příjmy se vyšplhaly až na 10 milionů korun.

Své jméno dokázaly prodat také Kateřina Neumannová, která spolupracovala s telekomunikačními společnostmi a podepsala smlouvu na propagaci margarínu, nebo Štěpánka Hilgertová (reklama na čokoládovou pomazánku).

A známý je samozřejmě příběh rychlobruslařky Martiny Sáblíkové, která po olympijském úspěchu ve Vancouveru podepsala smlouvu zhruba na šest milionů korun.

Uspějí medailisté z Londýna?

Olympijské úspěchy mohou změnit život snadno. Především co se přízně sponzorů týče.

Třeba taková skifařka Mirka Knapková má v tomto ohledu co dohánět - když na olympijském kanálu v Eton Dorney ujela všem soupeřkám, vybojovala suverénní jízdou skvělý úspěch, aniž by však za ní do té doby stál jakýkoliv výraznější sponzor. Zálaží totiž samozřejmě i na tom, jak je který sport markentingově atraktivní. Což je samozřejmě nevýhoda veslování.

Podobně je na tom moderní pětiboj. A zlatý hrdina David Svoboda k aktuálnímu zájmu donátorů přiznává: "Zatím se mi nikdo neozval. Ale hlavu si z toho nedělám, je mi to úplně jedno. Teď jsem veselý a zároveň unavený."

Hned 10 medailí je však celkově skvělou vizitkou českého sportu. Medailisté si však připsali i další úspěch. Oddálili debaty o snížení dotací řadě sportů ze strany státu. I v menších, divácky ne tolik sledovaných sportech, nám totiž rostou skvělé talenty!

Odměny českých medailistů za "placky"

1 500 000 Kč ... biker Jaroslav Kulhavý, skifařka Miroslava Knapková, moderní pětibojař David Svoboda, oštěpařka Barbora Špotáková

750 000 Kč ... kanoista Vavřinec Hradilek, skifař Ondřej Synek

500 000 Kč ... tenistky Andrea Hlaváčková a Lucie Hradecká

450 000 Kč ... střelkyně Adéla Sýkorová, překážkářka Zuzana Hejnová

225 000 Kč (každý) ... čtyřkajak Havel - Trefil - Dostál - Štěrba (celkem 900 tisíc pro posádku)

Co si koupí za prémie?

Právě vítězné olympijské čtyřky jsme se zeptali po jejím pondělním odpoledním příletu jako první, jak s prémiemi naloží. Stejná otázka pak směřovala i na zlaté hrdiny, kteří přiletěli večer.

Havel (bronz - kajak): "Větší auto a pojedu na svatební cestu do Francie."

Štěrba (bronz - kajak): "Mám hypotéku, takže tohle se mi hodí."

Trefil (bronz - kajak): "Asi dovolenou. Zbytek si schovám."

Dostál (bronz - kajak): "Dovolenou. Jinak nevím. Až mě napadne něco zajímavého a bude to super, tak si to koupím."

Špotáková (zlato - oštěp): "Odměna padne na bydlení."

Kulhavý (zlato - horské kolo): "Peníze se rozkutálí, nejvíc asi do bydlení, pak si udělám nějakou radost."

Svoboda (zlato - pětiboj): "Mám rád stará auta, asi si koupím veterána."

Hejnová (bronz - atletika): "Odměna určitě padne na byt."

Fotogalerie
25 fotografií