Na internet se připojíte z repasované tramvaje KT8N2 (linka č. 17), která nese evidenční číslo 9063. Tramvaj původní, která prošla modernizací právě v onu "internetovou", byla označena evidenčním číslem 9013, ta spatřila světlo pražských ulic už v roce 1989.

Na první pohled je od jejích "sestřiček" k nerozeznání. Interiér je shodný s aktuálními modernizovanými nízkopodlažními vozy s dřevěnými sedačkami. Liší se totiž pouze dvěma detaily: označením Wi-Fi při vstupu do vozu a LCD panely v kabině cestujících. Připojení k internetu není nijak blokované, k přihlášení do sítě s názvem DPP, a.s. stačí jen klepnout na tlačítko Pokračovat v dialogovém okně prohlížeče, a poté se můžete oddávat nekonečnému brouzdání po internetu v ceně vaší jízdenky (dokud vás řidič na konečné nepožádá, abyste soupravu opustili).

Rychlost kolísá, ale je dobrá

Rychlost připojení vcelku kolísá, nejnižší je v okolí Karlova mostu (1,291 Mbit /s), s přibývající zástavbou panelových domů kolem Modřan se však rychlost vyšplhá až k 2 megabitům za sekundu. Nejedná se o žádná závratná čísla, na mobilní připojení s délkou zpoždění (latencí) kolem 209 milisekund se jedná o uspokojující výsledek (na možnosti českého mobilního operátora).

Na přípravě této "internetové" tramvaje se spolu s Dopravním podnikem hl. m. Prahy podílela ještě společnost Rencar Praha, a.s. podnikající v oblasti pronájmu reklamních ploch, které jsou majetkem právě dopravním podnikem. Zatím však tramvaj nedostála svého potenciálu v reklamě, osazena je pouze čtyřmi LCD panely, které zobrazují jen informační kampaň Slušné chování v dopravních prostředcích, jejímž cílem je s nadsázkou a se stylem amerického South Parku upozornit na důsledky nežádoucího chování v dopravních prostředcích.

Test rychlosti internetu v tramvaji
Autor: futurum.cz

Za instalací LCD panelů stojí německá společnost Bustec specializující se na vývoj a výrobu informačních a řídících systémů. Dnešní koncept "internetové" tramvaje připomíná spíše pokus o zavedení nových typů reklamy do vozů DPP, přičemž se Wi-Fi připojení k Internetu jeví jako způsob, jak nalákat cestující dovnitř vozu.

Co přinese budoucnost

Samotná vize takto upravené tramvaje by mohla být přitom mnohem zajímavější. Při jízdě v tramvaji by na LCD panelech mohla být zobrazována reklama relevantní pouze k aktuální pozici tramvaje, nebo ještě lépe, při jízdě centrem hlavního města Prahy by se na panelech mohly zobrazovat informace týkající se historie okolí. Tak by se tento vůz stal jistě vyhledávaným cílem turistů.

Vždyť v zahraničních prostředcích městské hromadné dopravy jsou připojení k Internetu, signál mobilních telefonů v metru a klimatizované kabiny již standardem. Informace o možném zavedení Internetu do všech nových vozů z parku Dopravního podniku hl. m. Prahy tedy vůbec nepřekvapí.

Novinky ze světa digitálních technologií, mobilů a internetu najdete kliknutím ZDE.