Nejčastější stížnosti

+ Ubytování v jiném hotelu – pokud z nějakých důvodů nemůžete bydlet v předem objednaném hotelu, musí vám cestovní kancelář poskytnout náhradní ubytování stejné nebo vyšší kategorie. Pokud tomu tak je, ale nesedí třeba vzdálenost hotelu od pláže, případně chybějí dětské bazény, ozvěte se, máte nárok na určitou náhradu.
+ Počet dní neodpovídá počtu celých nocí – cestovní kancelář musí uvést datum zahájení a ukončení zájezdu. Je ale dobré vědět, že např. odlet z republiky ve 23.30 je skutečně podle zákona prvním dnem zájezdu, zrovna tak přílet zpět do České republiky v 00.30 ráno je zase posledním kalendářním dnem. Dovolená tak může mít osm dní, ale jen šest celých nocí. Ptejte se pro jistotu na přesné počty před odletem.

Nedejte se!

Krok za krokem reklamací:


+ Nedostatky reklamujte ihned na místě pobytu u delegáta cestovní kanceláře.
+ Pokud nedojde k jejich odstranění nebo nějaké jiné náhradě, reklamujte po návratu domů.
+ Obraťte se na cestovní kancelář nebo agenturu, kde byl zájezd zprostředkovaně zakoupený. Reklamaci sepište a zašlete na danou adresu doporučeně. Musíte to stihnout do 90 dní od skončení zájezdu.
+ V dopise přesně popište, jaké služby neodpovídaly uzavřené cestovní smlouvě. Je dobré mít tuto skutečnost potvrzenou od delegáta, který byl přímo na místě. Lze přiložit i fotografie dokumentující problém nebo připojit svědectví ostatních účastníků zájezdu.
+ Odpověď očekávejte do 30 dnů. Pokud s reakcí cestovní kanceláře nesouhlasíte, nezbývá než se obrátit na soud.  

Ztratil se vám kufr?

Hned po příletu vyhledejte reklamační přepážku, která je na každém letišti. Vyplňte formulář a předložte zavazadlový lístek. Po nalezení ho pracovníci letiště zavezou na místo, kde pobýváte. Dopravu samozřejmě neplatíte. Než k převzetí zavazadla dojde, můžete se pravidelně telefonicky informovat o vývoji situace. Za každý den, kdy vám chybí, máte nárok na určité náhrady v podobě hygienických potřeb, oblečení apod. Vše ale záleží na přístupu dané letecké společnosti.
Pokud nebude kufr nalezený do čtyř týdnů od vašeho přistání, je považovaný za ztracený. Nárokovat si můžete maximálně částku 1219 eur.

Zpoždění a zrušení letu

Pokud cestovní kancelář řádně zajistila let, ale ten byl následně opožděný nebo zrušený, odpovědnost nese vždy letecká společnost. Ta by měla turistům v určitých případech (podle vzdálenosti destinace a délce zpoždění) poskytnout zdarma jídlo, telefonní hovory nebo možnost podat zprávu faxem či elektronickou poštou. Pokud zpoždění trvá více než pět hodin, má cestující právo žádat zpět pořizovací cenu letenky. V případě, že je čas odletu zpožděný už minimálně o celý den, musí společnost zajistit cestujícím nocleh. K tomu náleží zdarma i přeprava z letiště na místo ubytování.
Je-li let zrušený úplně, pak můžete navíc využít možnosti letět na náklady letecké společnosti jinou trasou a třeba i s jinou společností. Navíc máte podle situace nárok na určitý finanční obnos.

Kdy neuspějete

Určitě není možné reklamovat zásah vyšší moci v podobě živelní pohromy, špatného počasí, války, stávky, terorismu. Proti těmto situacím se navíc ani nemůžete pojistit.

Víte, že…

… existují tzv. notoričtí stěžovatelé? Tito klienti se snaží stěžovat si u cestovní kanceláře prakticky na cokoli, vyžadují slevy na další zájezdy a diktují si i další podmínky. Jejich postup mnohdy hraničí s vydíráním. V Německu už existují dokonce „černé listiny“, tedy seznamy takových problematických klientů. Cestovní kanceláře těmto lidem pak odmítají zájezdy prodávat.