Nejvyšší počet závad v dějinách, tak vypadá výsledek TÜV (obdoba STK v Česku) Reportu 2011. Na konci devadesátých let mělo vážné trable zhruba jedno auto z deseti (11,6 % závad), potíže ojetin pak postupně rostly až na 18,9 % (2006). Pak se začala situace lepšit. Ale za poslední roky vidíme strmý pád. „Nejnovějších 19,5 %, tedy podstatné závady u dvou aut z deseti, znamená nejhorší výsledek v dějinách,“ zlobí se Günter Dettelmann z TÜV.

Historický triumf hybridu...

Za posledních deset let se vítězem Reportu, jímž bývá vyhlášen nejméně problematický model mezi nejmladšími ojetinami (2–3 roky), stala potřetí za sebou Toyota. Po yarisu z roku 2003 a Corolle Verso 2009 si pro vavřín dojel poprvé vůz částečně poháněný elektromotorem: Prius. A sice generace vyráběná do roku 2009. „Vítězství prvního masového hybridu podává důkaz o tom, že se elektricky poháněná vozidla kvalitou, spolehlivostí ani bezpečností nemusí obávat porovnání s klasickými kolegy,“ říká Bernhard Kerscher, jednatel TÜV SÜD.

...a staří známí

Stejně jako u vítězných pozic, i u pořadí na opačném konci najdeme staré známé modely.

Zcela dole na seznamu se opět umístila Kia Carnival – nejslabší v první třech věkových kategoriích, tedy vlastně od dvou do sedmi let. V nejstarších třídách jsou na tom nejhůř Renault Kangoo s Fiatem Stilo, respektive Škoda Felicia a Fordy Mondeo a Ka. Ale ač visí carnival na chvostech žebříčku s velkým odstupem, kia se rozhodně děsit nemusí: Třeba její nejžádanější model Cee´d naopak najdeme mezi jedničkáři. Z hojně prodávaných aut v Česku patří mezi elitu i Fordy Fusion a Fiesta, Suzuki SX4 a Swift nebo VW Golf. Špatně si nevede ani trojice Citröen C1, Peugeot 107 a Toyota Aygo, vyráběné v českém Kolíně. Naše fabie a octavie jsou průměrně poruchové.

Sociální hledisko

Je jasné, že vedle stáří vozu hraje velmi podstatnou roli počet najetých kilometrů. Vozy s maximem závad, jako jsou Volvo XC 90 se 73 000 kilometry nebo Renault Espace se 67 000 km, mají tak kvůli podstatně vyššímu kilometrickému průběhu i citelnější opotřebení a tím horší předpoklady na zkušebně než méně ojetá auta. Roli hraje i sociální hledisko: Je jasné, že kdo si koupí auto prémiové značky, nemá finanční problém dopřávat mu pravidelný servis. Naopak nižší vrstvy berou vozy víc jako nutné sluhy a moc se o ně nestarají. I to může vysvětlovat špatné výsledky fiatů, renaultů a dalších levnějších aut.

STÁŘÍ AUTA A PRŮMĚRNÉ PROCENTO AUT SE ZÁVADOU

2-3 roky, průměr 5,5 % (2009 5,1 %)
Model Procento závad Najeté km
1. Toyota Prius 2,2 43 000
2. Porsche 911 2,3 33 000
3. Toyota Auris 2,3 37 000
4. Mazda 2 2,3 33 000
5. Smart Fortwo 2,5 29 000
34. Škoda Fabia 4,3 34 000
63. Škoda Octavia 5,2 68 000
81. Škoda Roomster 5,9 46 000

 

4-5 let, průměr 10,4 % (2009 9,9 %)
Model Procento závad Najeté km
1. Porsche Boxter/Cayman
4,2
47 000
2. Toyota Corolla Verso
4,2
73 000
3. Porsche 911
4,6
50 000
4. Porsche Cayenne
5,0
81 000
4. Toyota Avensis
5,0
77 000
37. Škoda Octavia
8,4
81 000
74. Škoda Fabia
11,6
64 000

 

6-7 let, průměr 16,7 (2009: 14,7 %)
Model Procento závad Najeté km
1. Porsche 911
5,5 69 000
2. Porsche Boxter
7,1
68 000
3. Honda Jazz
7,3
78 000
3. Subaru Forester
7,3
94 000
5. Toyota Avensis
7,6
92 000
53. Škoda Fabia
17,4
92 000
60. Škoda Octavia
18,5
119 000

 

8-9 let, průměr 21,4 % (2009 19,2 %)
Model Procento závad Najeté km
1. Porsche 911
8,3
82 000
2. Porsche Boxter
9,8
77 000
3. Toyota RAV4
10,2
105 000
4. Toyota Yaris
12,7
99 000
5. Mercedes SLK
13,4
84 000
33. Škoda Octavia
20,2
150 000
44. Škoda Fabia
22,3
111 000

 

10-11 let, průměr 26,0 % (2009: 24,1 %)
Model Procento závad Najeté km
1. Porsche 911
8,7 96 000
2. Toyota RAV4
10,5
117 000
3. Porsche Boxter
11,2
88 000
4. Toyota Yaris
13,9
113 000
5. Toyota Corolla
14,9
119 000
28. Škoda Octavia
24,6 159 000
68. Škoda Octavia
35,7
105 000

Co hodnotí TÜV

1. Podvozek: koroze na rámu nebo nosných dílech, stav přední a zadní nápravy, řízení, motoru, převodových ústrojí, úniky olejů a provozních kapalin

2. Výfuková soustava

3. Osvětlení: seřízení světlometů, kontrola stavu světelných zařízení

4. Brzdy: provozní a ruční, brzdová vedení, obložení, kotouče a bubny Hodnoceny jsou jen vozy se závažnými závadami, které odhalily technické kontroly