Nejvyšší počet závad v dějinách, tak vypadá výsledek TÜV (obdoba STK v Česku) Reportu 2011. Na konci devadesátých let mělo vážné trable zhruba jedno auto z deseti (11,6 % závad), potíže ojetin pak postupně rostly až na 18,9 % (2006). Pak se začala situace lepšit. Ale za poslední roky vidíme strmý pád. „Nejnovějších 19,5 %, tedy podstatné závady u dvou aut z deseti, znamená nejhorší výsledek v dějinách,“ zlobí se Günter Dettelmann z TÜV.
Historický triumf hybridu...
Za posledních deset let se vítězem Reportu, jímž bývá vyhlášen nejméně problematický model mezi nejmladšími ojetinami (2–3 roky), stala potřetí za sebou Toyota. Po yarisu z roku 2003 a Corolle Verso 2009 si pro vavřín dojel poprvé vůz částečně poháněný elektromotorem: Prius. A sice generace vyráběná do roku 2009. „Vítězství prvního masového hybridu podává důkaz o tom, že se elektricky poháněná vozidla kvalitou, spolehlivostí ani bezpečností nemusí obávat porovnání s klasickými kolegy,“ říká Bernhard Kerscher, jednatel TÜV SÜD.
...a staří známí
Stejně jako u vítězných pozic, i u pořadí na opačném konci najdeme staré známé modely.
Zcela dole na seznamu se opět umístila Kia Carnival – nejslabší v první třech věkových kategoriích, tedy vlastně od dvou do sedmi let. V nejstarších třídách jsou na tom nejhůř Renault Kangoo s Fiatem Stilo, respektive Škoda Felicia a Fordy Mondeo a Ka. Ale ač visí carnival na chvostech žebříčku s velkým odstupem, kia se rozhodně děsit nemusí: Třeba její nejžádanější model Cee´d naopak najdeme mezi jedničkáři. Z hojně prodávaných aut v Česku patří mezi elitu i Fordy Fusion a Fiesta, Suzuki SX4 a Swift nebo VW Golf. Špatně si nevede ani trojice Citröen C1, Peugeot 107 a Toyota Aygo, vyráběné v českém Kolíně. Naše fabie a octavie jsou průměrně poruchové.
Sociální hledisko
Je jasné, že vedle stáří vozu hraje velmi podstatnou roli počet najetých kilometrů. Vozy s maximem závad, jako jsou Volvo XC 90 se 73 000 kilometry nebo Renault Espace se 67 000 km, mají tak kvůli podstatně vyššímu kilometrickému průběhu i citelnější opotřebení a tím horší předpoklady na zkušebně než méně ojetá auta. Roli hraje i sociální hledisko: Je jasné, že kdo si koupí auto prémiové značky, nemá finanční problém dopřávat mu pravidelný servis. Naopak nižší vrstvy berou vozy víc jako nutné sluhy a moc se o ně nestarají. I to může vysvětlovat špatné výsledky fiatů, renaultů a dalších levnějších aut.
STÁŘÍ AUTA A PRŮMĚRNÉ PROCENTO AUT SE ZÁVADOU
2-3 roky, průměr 5,5 % (2009 5,1 %) | ||
Model | Procento závad | Najeté km |
1. Toyota Prius | 2,2 | 43 000 |
2. Porsche 911 | 2,3 | 33 000 |
3. Toyota Auris | 2,3 | 37 000 |
4. Mazda 2 | 2,3 | 33 000 |
5. Smart Fortwo | 2,5 | 29 000 |
34. Škoda Fabia | 4,3 | 34 000 |
63. Škoda Octavia | 5,2 | 68 000 |
81. Škoda Roomster | 5,9 | 46 000 |
4-5 let, průměr 10,4 % (2009 9,9 %) |
||
Model | Procento závad | Najeté km |
1. Porsche Boxter/Cayman |
4,2 |
47 000 |
2. Toyota Corolla Verso |
4,2 |
73 000 |
3. Porsche 911 |
4,6 |
50 000 |
4. Porsche Cayenne |
5,0 |
81 000 |
4. Toyota Avensis |
5,0 |
77 000 |
37. Škoda Octavia |
8,4 |
81 000 |
74. Škoda Fabia |
11,6 |
64 000 |
6-7 let, průměr 16,7 (2009: 14,7 %) |
||
Model | Procento závad | Najeté km |
1. Porsche 911 |
5,5 | 69 000 |
2. Porsche Boxter |
7,1 |
68 000 |
3. Honda Jazz |
7,3 |
78 000 |
3. Subaru Forester |
7,3 |
94 000 |
5. Toyota Avensis |
7,6 |
92 000 |
53. Škoda Fabia |
17,4 |
92 000 |
60. Škoda Octavia |
18,5 |
119 000 |
8-9 let, průměr 21,4 % (2009 19,2 %) |
||
Model | Procento závad | Najeté km |
1. Porsche 911 |
8,3 |
82 000 |
2. Porsche Boxter |
9,8 |
77 000 |
3. Toyota RAV4 |
10,2 |
105 000 |
4. Toyota Yaris |
12,7 |
99 000 |
5. Mercedes SLK |
13,4 |
84 000 |
33. Škoda Octavia |
20,2 |
150 000 |
44. Škoda Fabia |
22,3 |
111 000 |
10-11 let, průměr 26,0 % (2009: 24,1 %) |
||
Model | Procento závad | Najeté km |
1. Porsche 911 |
8,7 | 96 000 |
2. Toyota RAV4 |
10,5 |
117 000 |
3. Porsche Boxter |
11,2 |
88 000 |
4. Toyota Yaris |
13,9 |
113 000 |
5. Toyota Corolla |
14,9 |
119 000 |
28. Škoda Octavia |
24,6 | 159 000 |
68. Škoda Octavia |
35,7 |
105 000 |
Co hodnotí TÜV
1. Podvozek: koroze na rámu nebo nosných dílech, stav přední a zadní nápravy, řízení, motoru, převodových ústrojí, úniky olejů a provozních kapalin
2. Výfuková soustava
3. Osvětlení: seřízení světlometů, kontrola stavu světelných zařízení
4. Brzdy: provozní a ruční, brzdová vedení, obložení, kotouče a bubny Hodnoceny jsou jen vozy se závažnými závadami, které odhalily technické kontroly