Prodejci aut tvrdí: „Ceny jsou na dně!“ Podle odborníků už není kde ubírat a situace pro dovozce i prodejce je kritická. Podstatné je, že teď se dá zbrusu nová oktávka »jedna šestka« pořídit za 282 tisíc. To je o skoro sto osmdesát tisíc méně než v roce 2004! Rapidní pád cen hlásí i další značky. A další dobrá zpráva: Nízké ceny ještě chvíli vydrží...

Proč klesají ceny?

„První příčinou je sílící koruna, která snižuje náklady značkám platícím v eurech nebo dolarech. To se pak promítlo i do ceny,“ říká Rudolf Dreithaler ze Škodovky. Další důvod nabízí Martina Bedrnová z Citroënu: „Zákon nabídky a poptávky dotlačil ceny až na současnou úroveň,“ vysvětluje Bedrnová. „Cenový vývoj ukázal, že v Česku ještě byl ke zlevňování prostor,“ říká.

Interiér je prostorný, sedačky jsou ale nepohodlné.
Autor: Svět motorů

Dovozci se předhánějí

Téměř všichni importéři připouštějí, že při snížení cen hrály značnou roli velké akce konkurence. „Důležité bylo i za doby krize udržet odbyt. A to i za cenu agresivních cenových akcí,“ přiznává Hana Holcová z Hyundaie. Na akční ceny a brutální slevy ale nyní láká téměř každý. Proti ceníkům se teď prodává i o stovky tisíc levněji. Za dalším propadem cen stálo jarní zlevnění Škody. „Po roce úspěšných prodejů v ostatních evropských zemích, kde automobilka těžila ze šrotovného, se začala velmi intenzivně věnovat domácímu trhu,“ upozorňuje na další z hybných kamenů současné situace Janka Konečná z Fiatu.

Zákazníci vyjednávají

Ceny dolů tlačí i samotní zákazníci, kteří se naučili vyjednávat. Tlačí tak prodejce dále do kouta. „Přijdou a hned chtějí bonus, slevu ze slevy a ještě se ohánějí nabídkami od konkurence. Často ale kupující zapomíná na celkovou částku, kterou zaplatí. Cena sice může vypadat nízká, pak ale uhradí víc na leasingu,“ netají v pražském dealerství Renaultu. „Jediným vítězem téhle bitvy je zákazník,“ přiznává tamní vedoucí.

Půjdou ceny ještě níž?

Předvídat, jak dlouho se ceny udrží na současné úrovni, se nedá. Z prodejních statistik vyplývá, že trh se pomalu uzdravuje. Proto se dá očekávat, že se ceny zase začnou vracet do vyšších sfér. „Jistý posun ke zdražování brzy zaznamená každý,“ nastiňuje další vývoj Holcová. „Prodej nových vozů v Česku se stal téměř prodělečnou záležitostí. I z tohoto důvodu očekáváme zejména v příštím roce nárůst cen,“ uzavírá Hana Holcová z Hyundaie.

Fotogalerie
4 fotografie

Thalia: Kolik opravdu zaplatíte?

S velmi nízkou cenou vyrazila do cenové bitvy automobilka Renault. Za vůz Renault Thalia, který běžně stojí 149 900 Kč, zaplatíte při leasingu sjednaném u Renaultu jen 109 900 Kč. Tahle speciální nabídka platí do konce letošního roku.

Přestože u leasingu je třeba počítat s tím, že se s úroky částka vyšplhá na víc, než je slíbená akční cena, pořád se to vyplatí. Zaplatíte sice o něco více, než když koupíte auto v hotovosti, ale v ceně už máte povinné ručení i havarijní pojištění. A ještě navíc Renault nabízí záruku na vůz prodlouženou na 4 roky nebo do ujetí 60 000 km.

Leasing na 3 roky

Zaplatím v hotovosti 76 930 Kč
Měsíční splátka včetně havarijního pojištění 2171 Kč *
Celkem zaplatíte za 3 roky včetně havarijního pojištění 155 086 Kč
Nákup v hotovosti 149 000 Kč
Havarijní pojištění 7480/rok (za 3 roky 22 440 Kč)
Povinné ručení od 2645 (za 3 roky 7935Kč)do 4564 Kč za rok (za 3 roky13 692 Kč)
Náklady celkem za 3 roky 180 275 Kč (cena v hotovosti, havarijní pojištění a nejlevnější povinné ručení) až 186 032 Kč (cena v hotovosti, havarijní pojištění a nejdražší povinné ručení)

* Bez havarijního pojištění není možné leasing sjednat