Fritz Henderson, šéf této automobilky, která byla ještě předloni světovým výrobcem aut číslo jedna, to zdůvodnil snahou o záchranu celé společnosti. „Nemyslíme si, že máme dostatek zdrojů, aby Pontiac mohl dál pokračovat,“ prohlásil. Dodal, že šlo o velmi těžké rozhodování, protože Pontiac je součástí firemního dědictví GM.

Letos ještě pontiaky budou sjíždět z výrobních pásů, trojúhelníkové logo odejde do historie definitivně v příštím roce. Zachránit by ho mohl jedině bohatý kupec, který se však zatím neohlásil. Ohroženy jsou i další značky z portfolia GM. Nejvíce dvě americké – Hummer a Saturn – a také tradiční švédský výrobce Saab. Pontiac, který dostal jméno po význačném indiánském válečníkovi z 18. století Chiefu Pontiakovi, vyrobil první automobil v roce 1926. Už o tři roky později firma překonala hranici půlmilionu vyrobených vozů. Nejslavnější doba Pontiaku přišla v období od konce 50. do 70. let minulého století. Firma se proslavila hlavně svými nadupanými sportovními modely a také kabriolety. Ty si zahrály v řadě filmů a také v seriálu Knight Rider, kde účinkoval i slavný David Hasselhoff. Vozy těchto typů má ostatně Pontiac v nabídce dosud.


Nejslavnější modely značky Pontiac:

FIREBIRD

332124:gallery:true:true

Firebird byl asi nejznámějším modelem, který kdy Pontiac vyrobil

Auto společně se svým dvojčetem (po technické stránce) Chevroletem Camaro vzniklo jako odpověď koncernu GM na úspěch Fordu Mustang. Byly to zajímavé stroje, i když takovou legendou jako mustang se nestaly. Ohnivý pták, což je překlad anglického názvu, měl s Camarem shodnou střední část karoserie, záď a příď byly vlastní. Na výběr bylo pět motorů. Od nejslabšího šestiválce o objemu 3,8 litru a výkonu 165 koní až po osmiválec s 325 koňmi. Postupem doby se pak pod kapotu dostávaly ještě výkonnější motory, například do druhé generace se montoval motor s monstrózním objemem válců téměř 7,5 litru. Výroba firebirdů skončila definitivně v roce 2002. Část firebirdů nosí přídomek Trans Am, což byl název série sportovních podniků.


BONNEVILLE

332126:gallery:true:true

Pontiac Bonneville byl schopen vyvinout více než dvousetkilometrovou rychlost

Premiéra se odehrála v únoru 1957. Pod kapotou více než šest metrů dlouhého kabrioletu pracoval osmiválcový motor s výkonem 310 koní. Auto bylo schopné dosáhnout více než dvousetkilometrové rychlosti.


GTO

332125:gallery:true:true

GTO měl podobně jako další nadupané vozy své éry pod kapotou výkonný osmiválec

Grand Turismo Omologato – to je přesný název jednoho z nejslavnějších nadupaných vozů Ameriky. Vznikl v roce 1964 a pod kapotou samozřejmě nemohl být jiný motor než osmiválec. Konstruktéři z něho dokázali vyždímat 348 koní. Zájemci o první generaci vozu si mohli vybrat, zda chtějí řadit ručně, či se spolehnout na automatickou převodovku. V prvním případě měli k dispozici čtyři rychlostní stupně, ve druhém pouhé dva. GTO byl k dostání rovněž jako kabriolet.


CO NABÍZÍ ZNAČKA NYNÍ?

G8 – sportovní sedan s motorem o výkonu 361 koní

G6 – sedan, kupé i kabrio s motorem o výkonu 215 koní G5 – kupé s motorem o výkonu 155 koní

G3 – hatchback s motorem 1,6D

Solstice – kupé či sportovní kabriolet; je odvozen z modelu Opel GT, který se prodává i u nás (motor má výkon 260 koní)

Torrent – sportovně užitkový vůz s motorem o výkonu 264 koní

Vibe – velkoprostorový vůz

332127:gallery:true:true

Ani Pontiac G8 se na americkém trhu moc neprosadil