Marek Polčák se věnoval vývoji hardwarů a softwarů už jako student ČVUT. „V roce 2014 jsme začali pracovat na prvním projektu spojeném s VR. Šlo o FlyPrague turistickou atrakci, v rámci které jsme nabízeli návštěvníkům průlet Prahou ve virtuální realitě,“ popisuje, jak se mu poprvé zrodila v hlavě myšlenka brýlí, které by měly něco navíc.

Chtěli jsme něco víc!

„Atrakce měla úspěch. Ale s jednou věcí jsme ale stále nebyli spokojení. Měli jsme krásné záběry Prahy ve vysokém rozlišení, ale neměli jsme brýle pro virtuální realitu, které by takové rozlišení dokázaly návštěvníkům zprostředkovat,“ proto se vydal do světa objevovat další brýle s virtuální realitou, které by stály za to. „ Postupně jsem zjistil, že nikdo nic podobného nenabízí. Tak jsme se rozhodli, že si je postavíme sami,“ vysvětlil, jak se dostal mezi špičky svého oboru.

Ovšem než se dostal do tohoto momentu, uběhlo několik let. „První prototyp nám trvalo vyrobit zhruba jeden a půl roku v týmu 4 lidí a několika externistů. Nejnovější model se nám podařilo vyvinout a vyrobit za necelý rok a to ve výrazně vyšší kvalitě,“ říká teď už s úsměvem vývojář. 

Jako skutečnost

S jeho týmem se mu povedlo vytvořit pravděpodobně brýle s tím nejrealističtějším obrazem, jaké jsou nyní v nabídce ve světě. Důkazem toho jsou i spolupráce s velkými automobilkami. „Automobilky jsou v současnosti ve využívání virtuální reality nejdále a snaží se VR integrovat do všech fází vývoje a výroby, protože jim to výrazně snižuje náklady a zvyšuje efektivitu a rychlost, s jakou jsou schopni přicházet na trh s novými modely a vylepšeními,“ vysvětluje Marek, že se mu podařilo vytvořit brýle, které jsou dokonale reálné. 

„Jsou tak schopni si celý výrobní proces nebo návrh nového auta nejdříve stokrát zobrazit ve virtuální realitě, vychytat všechny chyby a nedostatky a až když jsou spokojeni s tím, co vidí v našich brýlích, zadat prototyp do výroby.“ Ale i když už teď patří VRgineers ke špičkám na trhu, neusínají na vavřínech. „Šetříme jim miliony,“ prozrazuje Marek, že o jeho brýle stojí BMW, Porsche, Škodovka, Daimleru, Volkswagen a řada dalších.

Nejen automobilky

Do budoucna by však VRgineers nechtěli zůstat pouze v automobilovém průmyslu. „Snažíme se, aby naše zařízení sloužilo co nejlépe profesionálním designérům, leteckém průmyslu nebo armádě, aby sloužilo ve výcviku pilotům, pro konstrukci a návrh architektům nebo lékařům testujícím možnosti využití virtuální reality pro vzdělávání a vzdálené vedení chirurgických zákroků. Pro tyto všechny obory je totiž kvalita obrazu naprosto zásadní,“ dodává, že neustále přemýšlí nad dalším vylepšením.

„Je velkou otázkou, zda se dostaneme do stavu, který bude připomínat film Matrix. Uvidíme co nám budoucnost přinese,“ usmívá se inženýr, který během letoška představí upgrade těchto brýlí budoucnosti.

„Chystáme hned tři nové funkce,“ prozrazuje Marek. Nejnovější brýle dokáží sledovat pohyb těla v prostoru, pohyb očí a umožní člověku si vybrat, zdali chce sledovat plnou virtuální realitu, nebo mix, kdy bude možné sledovat dění kolem s prvky virtuálního světa. Na vlastní kůži můžete porovnat rozdíl oproti běžným brýlím s virtuální realitou během dvoudenního festivalu Future Port Prague od 6. září. V rámci toho bude možné si díky nim zahrát hru War Thunder - akční hru, která z vás udělá pilota bojového letounu.

Na té si ve svém volnu ujíždí i Marek Polčák. „Ano, mojí oblíbenou volnočasovou aktivitou v oblasti VR jsou letecké simulátory. Díky XTALu ve spojení se skutečnými controllery je zážitek natolik uvěřitelný, že se člověk naprosto přepne a skutečně sedí v kokpitu. Potom čas letí, ani nevíte jak,“ prozradil se smíchem na závěr.

Fotogalerie
7 fotografií