Na počátku všeho byl na jednu stranu troufalý, originální i trochu naivní nápad. „V roce 2015 jsme se chtěli zúčastnit soutěže Battle of Kings, při které je zapotřebí během dvou až tří měsíců speciálně a originálně upravit motorku,“ vysvětluje Bohuslav, kterému nikdo neřekne jinak než Bohouš.

„Dlouho jsme uvažovali o tom, jakou. Všechny motorky už jsou vymyšlené a vyrobené, takže to nebylo nic snadného.“ Jaroslava Vavřinu, výkonného ředitele Harley-Davidson Prague, nakonec napadlo vyrobit z Harleye Jawu.

Umělecké dílo na dvou kolech

Jakmile Bohouš věděl co a jak, dal se do práce. Zúročil své mimořádné nadání a schopnosti, které si osvojil coby autoklempíř. „Původně jsem chtěl na průmyslovou uměleckou školu,“ vysvětluje. „To, že jsem se vyučil autoklempířem, byla spíše z nouze ctnost.“ Nakonec nelituje, poněvadž si našel koníček, ve kterém může uplatnit jak technické nadání, tak i vlastní kreativitu.

Video
Video se připravuje ...

Jawason je věrnou kopií staré klasické československé Jawy. Propracovaný je do detailu. David Zima

„Vše z původního Harleye se zachovalo, elektronika, vidlice, rám, kývačka nebo ABS,“ vysvětluje Bohouš ke svému dílu, pod jehož vzhledem by si nikdo netroufl vidět slavný Harley-Davidson. „Spousta lidí si myslí, že je to skutečná Jawa, že tam nanejvýš někdo dal motor Harleye, ale ono je to přesně naopak.“ I díky tomu je stroj zcela unikátní.

Tříměsíční piplačka a výsledek stojí za to

„Musely se koupit světla, lak, kola a různé drobnosti,“ vysvětluje Bohouš k unikátní motorce. „To celé nestálo mnoho peněz, spíše ta práce. Člověk zrovna tohle opravdu nemůže dělat pro peníze ale z lásky.“ Výslednou motorku měl hotovou za tři měsíce. Pracoval na ní od rána do večera. Sám.

Nikdo mi neudělá nic dobře tak, jak bych si to představoval,“ vysvětluje, proč se spoléhá jen na sebe. „Je lepší si to udělat sám, než to po někom předělávat.“ Nejvíce problémů prý měl s nádrží a se světlem, také s chromem a lakýrníky. „Ono vůbec vycházet s proporcemi té motorky,“ dodává.

Lidé mají motorku za běžnou Jawu

Tzv. Jawason je unikátním skloubením nejen dvou značek, jedné české a druhé americké, ale i dvou typů motorek. Podoba československé Jawy z 80. let byla „naroubovaná“ na Harley-Davidson Sportster Iron 883, který patří mezi ty menší modely Harley-Davidson. I tak svým výkonem československé Jawy pochopitelně předčí.

„Lidé si ji nevšimnou, dokud je na ni člověk neupozorní,“ říká Bohouš. „Spousta lidí si totiž myslí, že je to skutečná Jawa. Když ale potom, na silnici, předjíždí ty ostatní nadupané mašiny, jejich řidiči si pak mohou ukroutit hlavy.“

Mezinárodní uznání

Se svým modelem se Bohouš setkal se značným ohlasem. „Nakonec jsme roku 2015 v Battle of Kings ve Francii obsadili 2. místo,“ je pyšný na svou práci. „90% lidí tam přitom nevěděla, co to Jawa je.“ »Převlečením« Harleye za Jawu se podle něj jeho cena zdvojnásobila. Pádně budí pozornost kamkoliv přijede.

Z Holandska se nám doneslo, že by podle našich zkušeností také rádi přestavěli Harley na Jawu,“ uzavírá Bohouš. Jestli si chcete přijít prohlédnout unikátní skloubení českého a amerického motorismu, máte v Praze jedinečnou šanci i vy. Tzv. Jawason bude totiž, spolu s jinými lukrativními kousky, součástí výstavy na holešovickém Výstavišti v Praze při oslavách 115. let značky Harley-Davidson. Lidé při ní budou sami volit nejoblíbenější vystavované exponáty.
Fotogalerie
35 fotografií