Jak jste se k práci dispečera dopravního podniku dostal?

„Kde začít? Dříve jsem dělal u dopravní policie a řešil jsem nehody, často jsem se tak setkával i s dispečery dopravního podniku. Jednou jsem u zásahu potkal bývalého kolegu od policie, který v té době u podniku pracoval, a nabídl mi, jestli bych u DPP také nechtěl dělat. V tu chvíli jsem na to nereagoval, ale později jsem si na nabídku vzpomněl a ozval jsem se mu. Obecně mě to k dopravě vždy táhlo. Už před vojnou jsem dělal na Českých drahách, kde dříve pracoval i můj otec.“

V čem byla práce u dopravního podniku jiná?

„Ze začátku mě překvapilo, že člověk musí ze všeho nejdřív dělat řidiče tramvaje, než začne pracovat jako dispečer. Při této práci totiž řeší spoustu krizových situací a musí tramvajový provoz znát i z jiné strany, aby věděl, jak se zachovat například při technických závadách na trati a podobně.“

U podobných nehod zasahují dispečeři téměř každý den:

Video
délka: 01:57
1080p 720p 480p 360p 240p

Nehoda na Vypichu zastavila provoz tramvají. David Malík

Jak na dispečery reagují lidé?

„Většinou pozitivně. Vnímají to tak, že se někdo snaží zařídit, aby se doprava opět co nejdříve rozjela, většinou jsou rádi a čekají. Hodně lidí si nás plete i s policií, protože máme podobné uniformy.“

Jaký nejtěžší zásah jste zažil?

„Obecně nejvíce řešíme technické závady na tramvajích. U nehod se potom musí počkat na policii a my se pak zabýváme hodně papírováním. Pro mě nejvíce nepříjemná nehoda byla, když na Barrandově tramvaj porazila dítě. Na to se těžko zapomíná. Také střetů s chodci je hodně. Nejvíce před Vánoci a na podzim, když prší a lidé přes deštníky nekoukají kolem sebe.“

A jak je to u střetů s automobily?

„K nehodám osobních automobilů a tramvají dochází také více na podzim, když prší nebo sněží. Celkově bylo s počasím dříve spojeno hodně zásahů, například zamrzaly výhybky, byly problémy s kolejemi i trolejemi. Určitě si vzpomínáte i na aféru před pár lety, kdy tramvaje vůbec nejezdily. Ale to se stalo akorát jednou za mou kariéru. Dnes už proto preventivně jezdí mazací tramvaje, zapíná se zahřívání, a když je špatná předpověď, tak vyjíždějí i další vozy.“

Jak se za posledních 15 let vaše práce změnila?

„Například se postupně všechno čím dál více eviduje a zapisuje, dříve to nebylo takové. Papírování bylo v mnohém jednodušší, o dost více toho po nás požadují například pojišťovny. S větším provozem přibylo i více nehod, také řidiči za volantem jsou mnohdy agresivnější, ale to je tou dobou.“

Fotogalerie
5 fotografií