Několikahodinová uzavírka Jižní spojky se konala kvůli zjištění technického stavu lanového mostu, který byl zprovozněný v roce 1997 a denně po něm projede 100 tisíc vozidel. Diagnostika měla za úkol odhalit slabá místa stavby, vliv počasí na chování konstrukce a také vytvořit model nosnosti. Podle generálního ředitele Technické správy komunikací hl. m. Prahy Jana Sinčáka výsledky pomohou stanovit další postup ohledně údržby a rekonstrukce mostu. Závěrečnou zprávu bude mít TSK v únoru 2020. Přípravy trvaly několik měsíců, podílely se na nich stovky lidí.

Komunikace nestačila

Přesto nemohly dlouhodobé přípravy ovlivnit kapacitu objízdných tras. Podle mluvčího pražské policie Jana Daňka se v sobotu naštěstí nestala žádná dopravní nehoda, přesto „objízdná trasa byla ucpaná a celý den to tam bylo dopravní zatížení mezi pětkou a čtyřkou. Na místě byli policisté na motocyklech z oddělení dopravy a snažili se s tím něco dělat, ale nicméně kapacita komunikace a počet aut to ucpaly,“ komentoval v neděli v devět hodin sobotní situaci mluvčí.

V neděli po druhé hodině odpoledne shrnul Jan Daněk i druhý den uzavírky: „Dopoledne nebyla doprava tolik hustá, ale odpoledne se začala situace komplikovat. Přes den tam bylo dopravní zatížení tři až čtyři a pak to ještě zkomplikoval kamion, který v půl jedenácté dopoledne strhnul v Průběžné ulici trolejové vedení, takže bylo nutné řídit dopravu kyvadlově a zatížení bylo tudíž mezi čtyřkou a pětkou,“ prozradil mluvčí pražské policie. Další zátěžové zkoušky jsou naplánované na 3. a 4. srpna. Dopravní opatření budou stejné jako během červencového víkendu.

Kontrola mostu

Měření se týkaly zejména 52 lan, která nesou tři střední zavěšená pole mostu. Jejich celková délka je 3000 metrů, nejkratší lano měří 30 a nejdelší 90 metrů. Lana snímají měřidla, která se pomalu posouvají po celé jejich délce. „Dokážeme z magnetizací lana poznat, jaké je v něm napětí, ale i korozní úbytky,“ vysvětlil statik firmy Inset, která měření provádí, Ludvík Hegrlík. Právě rez na lanech může stav mostu významně ovlivňovat.

Podle dokumentu zveřejněného ve věstníku veřejných zakázek práce vyjdou na 25,6 milionu korun. Kromě měření lan prošel most také zatěžovacími zkouškami. Po setmění na most najelo několik plně naložených nákladních aut, celkem vážily zhruba 500 tun. Zkoumala se také frekvence kmitání mostu, kterou mohou odborníci porovnat se stejnými zkouškami před jeho otevřením. „Uvidíme, jak most stárne,“ dodal před zahájením měření Hegrlík.

Fotogalerie
14 fotografií