Atmosféra odhalení vějíře měla přítomné přenést do období přelomu 19. a 20. století. Přítomny byly dámy v dobových kostýmech, zájemci se mohli svézt v parní lokomobile, kterou používal František Ferdinand d’Este.

Hozová zvolila vějíř coby symbol ženskosti, který byl s Žofií Chotkovou úzce spojen. Na její rakev byl položen vějíř s černými rukavičkami jako atributy poukazující na její příslušnost k nižšímu stavu dvorní dámy.

Ochladí kolemjdoucí

Plastika nemá pouze funkci vzpomínkovou a estetickou. Slouží také jako mlhoviště. Dokonale tak zapadá do aktuálního budování vodních prvků na území městské části, zdůraznil starosta Prahy 6 Ondřej Kolář.

Plastika byla umístěna do prostředí spjatého s rodinou Chotkových. Dědeček Žofie Karel Chotek nechal v první polovině 19. století vybudovat silnici z Klárova k Písecké bráně. Sousední pozemky nechal parkově upravit. Na jeho popud tu vznikla zelená plocha pro veřejnost, tzv. Lidová zahrada, dnešní Chotkovy sady. Zabránil také rozprodání pozemků na Karlově náměstí a díky tomu na místě vznikl park.

Žofie Chotková byla dvorní dámou Isabely de Croy, manželky rakouského arcivévody Bedřicha Rakousko-Těšínského. Díky tomu se na jednom pražském plese seznámila s Františkem Fedinandem d'Este. Kvůli rodové nerovnosti nebylo sňatku přáno. Nakonec ho však císař František Josef I. povolil a Žofii povýšil na kněžnu. Přesto nemohla vedle svého muže vystupovat. Až v roce 1909 získala titul vévodkyně. Poprvé se manželský pár bok po boku zúčastnil návštěvy Sarajeva. Zde ale oba podlehli zraněním způsobenými atentátníkem Gavrilo Principem.

Fotogalerie
4 fotografie