Radní hlavního města v pondělí odpoledne schválili geologický průzkum pro metro D., novými tunely by se vlaky mohly prohánět na konci roku 2027. Přesto zůstává ještě několik otázek nejasných. Podle náměstka pro dopravu Adama Scheinherra (Praha Sobě) není zřejmé, kdo projekt zaplatí a jestli bude do provozu uvedeno všech 10 plánovaných stanic metra již v roce 2027.

Nové geologické průzkumy se pak mají týkat zejména úseku mezi novými stanicemi metra D Pankrác a Olbrachtova: „Schválili jsme, že Dopravní podnik zahájí nutnou etapu stavby metra D za 1,5 miliardy korun. Je to něco, co nám umožní zjistit něco o složitých geologických podmínkách mezi stanicemi Pankrác a Olbrachtova. Geologický průzkum děláme z toho důvodu, abychom předešli problémům, které nastaly kupříkladu při hloubení tunelu Blanka, kdy došlo k propadům půdy ve Stromovce,“ prozradil náměstek.

Na Pankráci

A není se čemu divit, že se musí úsek prověřit. V oblasti stanice Pankrác čeká na stavbaře pořádný oříšek, poněvadž zde mimo jiné v minulosti byla sopka, a proto složení půdy připomíná geologické puzzle. První průzkumy vrtnými sondami ukázaly podle generálního ředitele Metroprojektu Davida Krásy, že největší problémy jsou u stanic Pankrác a Olbrachtova: „Nová trasa D bude pod stávající trasou C ve stanici Pankrác a výškový rozdíl v bodu křížení těch tras bude velmi malý. Musíme proto zajistit naprosto minimální deformace při ražení déčka pod céčkem a také musíme zachovat provoz na lince C,“ prozradil ředitel. Severní konec stanice je v poměrně kvalitním prostředí skalních hornin a na jižním konci, kde dojde ke křížení, jsou geologické poměry nepříznivé.

Šachty a štoly, které vzniknou po geologickém průzkumu mezi Pankrácí a Olbrachtovou, budou podle náměstka Scheinherra využité pro ražbu metra: „Kde skončí šachty a štoly geologického průzkumu, tam budou pokračovat razící zařízení na samotné tunely metra a stanic, což stavbu zrychlí a zlevní,“ řekl Scheinherr. Některé budou později sloužit jako větrací šachty, jiné se promění v přístupové cesty.

Začne se v Písnici

Podle ředitele Dopravního podniku hl. m. Prahy Petra Witowského dojde nejprve k vrtu mezi stanicemi Pankrác a Olbrachtova. Samotná stavba by mohla začít v roce 2020. V červenci 2022 pak by měla pokračovat práce na dalších fázi: „Další část se bude razit najednou z Depa Písnice. Tato varianta je nová, původní varianty počítaly s tím, že bychom razili v oblasti Nemocnice Krč, ale kvůli dopravní situaci jsme si nedokázali představit, že by tam vyjížděly desítky a stovky náklaďáků se zeminou,“ říká generální ředitel Witowski a dodává: „Rozhodli jsme se, že veškerý stavební provoz přesuneme do lokality Depo Písnice a tunel se bude razit najednou,“ prozrazuje.

Jako poslední etapa je pak na řadě spojení Pankráce se stávající stanicí metra Náměstí Míru. První cenové odhady počítají s celkovou částkou 72 miliard korun za výstavbu celé linky. Konkrétní částka ale bude jasná, až se vybere zhotovitel. Zástupci magistrátu by rádi získali polovinu finální částky od státu a bude to předmětem dalšího jednání. Metro D bude dlouhé 10,6 kilometrů a na jeho trase bude 10 stanic. Z toho 4 mají být ražené, 5 hloubených a 1 povrchová.

Fotogalerie
11 fotografií