O rekonstrukci tramvajové trati ve Vinohradské ulici, konkrétně v úseku mezi Muzeem a Florou, se hovořilo již minulý rok. Tehdejší vedení magistrátu ji však odložilo se zřetelem na souběžně probíhající rekonstrukci Husitské, která v oblasti Žižkova způsobovala poměrné dopravní komplikace, které se negativně podepisovaly i na MHD. Déle však hlavní město s opravou otálet nehodlá.

Nový povrch i bezbariérovost

„Tramvajová trať ve Vinohradské ulici se vyznačuje tím, že je dnes už přestárlá,“ sdělil Blesk.cz technický ředitel Dopravního podniku hl. m. Prahy Jan Šurovský. „Naposledy se rekonstruovala v roce 1980 a je to na ní znát nejen co do kvality povrchu, ale i například z toho hlediska, že všechny zdejší tramvajové zastávky jsou bariérové. To se rekonstrukcí plánuje pochopitelně změnit.“

Takto vypadá tramvajová trať ve Vinohradské dnes. Betonové panely po modernizaci nahradí asfalt, díky kterému bude i doprava v této oblasti výrazně tišší.
Autor: David Zima

V rámci rekonstrukce budou odstraněny panely, po kterých dnes tramvaje jezdí, a nové koleje budou zapuštěny do asfaltu. Zatímco cestující nebo řidič tramvaje rozdíly podle Šurovského příliš nepoznají, pro obyvatele přilehlých domů dojde k razantní změně. Sníží se tím totiž hluk. „Když dnes přes trať přejíždí auta, je to hodně znát. Díky asfaltovému povrchu a položení kolejí do antivibračních rohoží dojde ke snížení hluku, což bude hlavní devíza zvláště směrem k místním rezidentům.“ Dále dojde k rozšíření chodníků, zřízení nových odpadkových košů a laviček.

Rekonstrukce Vinohradské: Druhý díl

Rekonstrukci plánuje hlavní město provést v několika etapách. Zatímco už dříve se rekonstruoval úsek mezi Muzeem a I. P. Pavlova, nyní přichází na řadu zmíněná Vinohradská, která se loni rekonstruovala pouze v úseku mezi Želivského a Hradeckou. „Akce je rozdělena na část definitivní a provizorní,“ prozradil náměstek primátora pro dopravu Adam Scheinherr (Praha Sobě).

Zatímco do letošního července má dojít k položení nových kolejí nebo zřízení pouze provizorních bezbariérových zastávek, další práce směrem k rekonstrukci jsou naplánované až na rok 2021. „V koordinaci s Technickou správou komunikací bychom rádi v roce 2021 v rekonstrukci pokračovali, a to prodloužením chodníků přímo k trati, aby tím vznikly tzv. zastávky vídeňského typu, které by už byly definitivní,“ podotkl dále Šurovský.

Ten zároveň nezapomněl zmínit, že se jedná o největší rekonstrukční projekt letošního roku, který bude mít dopad na městskou hromadnou dopravu. Jeho celková částka se pohybuje mezi 190 až 200 miliony korun. „Letní uzavírky budou i letos velmi rozsáhlé, ale určitě budou trvat jen v řádech týdnů, nikoliv čtyř měsíců.“

Změny v tramvajové dopravě

Skrz Vinohradskou běžně projíždí tramvajové linky č. 11 a 13. Na ně posléze navazují další spoje, Dopravní podnik hl. m. Prahy proto zavedl několik odklonových tras. Linka č. 11 bude po dobu rekonstrukce vedena trasou Flora – Orionka – Náměstí Míru – I. P. Pavlova – Bruselská a Spořilov. Linka č. 13 bude zrušena úplně.

Provoz linky č. 15 bude od Olšanských hřbitovů veden směrem na Želivského, Vinohradské hřbitovy, Vozovnu Strašnice až do Černokostelecké. Poslední změny se dotknou linky č. 23, která z I. P. Pavlova bude jezdit přes náměstí Míru, Jana Masaryka, Vršovické náměstí až na Čechovo náměstí.

Kudy a jak autobusem?

Autobusová doprava bude vedena ve dvou trasách. Zastávky Italská, Řipská, Třebízského a Blanická (v ulici Slezská) budou na znamení. Dále autobus bude obrážet zastávky Náměstí Míru, Římská, Vinohradská tržnice a Jiřího z Poděbrad. Dopravní podnik doporučuje pro cestování po dobu výluky využívat předně dopravu metrem.

„Autobusy mají jezdit v patnáctiminutových intervalech a reálně hrozí, že v prvním týdnu započaté rekonstrukce zkomplikují dopravní situaci v Praze 3,“ uvedl k tomu místostarosta Prahy 3 Ondřej Rut (Zelení). „Budeme pečlivě monitorovat, aby bylo zaparkováno méně aut v místech, kde by náhradní doprava měla problém s projetím, a případné problémy okamžitě řešit.“

Omezení pro automobily

Rekonstrukce trati se mimo jiné dotkne také automobilové dopravy. Ta bude redukována pouze do jednoho jízdního pruhu směrem z centra v úseku od Muzea po náměstí Jiřího z Poděbrad. Objízdné trasy pak budou vedeny Slezskou nebo Mánesovou ulicí. „Požádal jsem prostřednictvím pana náměstka Petra Hlubučka (STAN) Městskou policii o maximální součinnost strážníků, aby nedocházelo k dopravním problémům,“ uvedl Scheinherr. Ovšem jak na tom budou vedlejší jednosměrné uličky, které díky rekonstrukci doznají vytíženosti hlavní dopravní tepny, bude otázka, kterou rozlouskne až sama částečná uzavírka Vinohradské.

Fotogalerie
11 fotografií