Plánované stanice metra D přivedou novou developerskou výstavbu do mnohých lokalit hlavního města. Jde o logický krok, jelikož obslužnost významnými dopravními prostředky městské hromadné dopravy působí „městotvorně“.

V souvislosti s konkrétní problematikou výstavby u budoucí stanice metra Nemocnice Krč však vyvstávají z pohledu zdravotnického zařízení otázky, které úzce souvisejí se základním fungováním nemocnice. „Denně k nám přijíždí 200 až 250 sanitních vozů, které musejí dovézt pacienta na příslušné oddělení. Jejich příjezd nesmí být za žádnou cenu omezen, nemocnice jako zdroj veřejného zájmu musí být prioritní,“ řekl pro Blesk.cz ředitel Thomayerovy nemocnice Zdeněk Beneš.

Zmiňované zdravotnické zařízení využívá až 500 tisíc obyvatel. Takovou spádovou oblast nemá žádná jiná nemocnice v zemi. V okolí je dálnice D1, Pražský okruh či Jižní spojka, nachází se tu jakési malé autobusové nádraží. „Metro tu nebude končit, vznikne opravdová dopravní křižovatka, odkud lidé budou jezdit například na Novodvorskou, do Modřan a do více než poloviny Středočeského kraje. Dopravní zátěž je tu obrovská, už teď jsme prakticky na hraně,“ upozornil šéf nemocnice.

Památková ochrana

Potíže jsou v Thomayerově nemocnici také s parkováním, které je uvnitř areálu již nyní zcela vyčerpané. Zároveň tu v budoucnu vznikne nový urgentní příjem všech pacientů, který už schválila vláda. „Nemocnice je památkově chráněna, musíme se tedy řídit názory památkářů. Ti už v podstatě určili, kde centrální příjem má být, s jeho umístěním v rámci nemocnice nemůžeme hnout. Na tento příjem se musí napojit veškerá dopravní a odborná obslužnost, musí se přizpůsobit i vjezd do nemocnice,“ rozšířil celou problematiku Zdeněk Beneš.

S čím počítá developer?

Výstavbu v lokalitě Krči chystá společnost Reflecta Development, budovy mají vzniknout na pozemcích, které jsou ve vlastnictví potomků původního vlastníka Tomáše Welze. Celková projektovaná plocha je zhruba 65 tisíc metrů čtverečních. „V současné době je zpracovaná studie, která slouží jako podklad pro změnu územního plánu. Tato studie byla vytvořena v koordinaci s Institutem plánování a rozvoje,“ uvedl k plánům Jakub Sklenka ze společnosti Reflecta Development. Studie podle něj byla konzultována s radnicí Prahy 4, Thomayerovou nemocnicí, ministerstvem zdravotnictví, pražským dopravním podnikem či magistrátem.

Celý záměr se dělí na tři plochy. Uzel na budoucí stanici metra D má být lokalitou, kde se dle developerské společnosti objeví obchodní a kancelářské plochy. Počítá se s obchodní pasáží a pěším podchodem pod Vídeňskou ulicí. „Na tento prostor navazuje centrální veřejné prostranství v uliční úrovni, které vytváří intimní prostor, který je oddělený od rušné Vídeňské ulice,“ popsal Jakub Sklenka, podle kterého na místě mají vzniknout i propojky k autobusovým zastávkám.

Západně od zamýšleného výstupu metra mají vzniknout obytné domy. V tomto případě má jít o budovy s 5 až 6 nadzemními podlažími, čímž navážou na okolní zástavbu.

Třetí plochou je samotné předpolí Thomayerovy nemocnice. „Vidíme zde prostor pro otevření diskuze nad záměrem výstavby polikliniky, která by odlehčila ambulantním službám nemocnice. Zároveň chceme navázat na záměr vybudování centrálního příjmu a nového lůžkového pavilonu pro jihovýchodní část Prahy a střední Čechy v areálu nemocnice,“ uvedl snahu jít v souladu s rozrůstáním nemocnice Jakub Sklenka. Podle něj je předpokladem shoda na spolupráci s Thomayerovou nemocnicí a ministerstvem zdravotnictví na budoucí koncepci tohoto zdravotnického zařízení.

Vzhledem k myšlence vzniku polikliniky při Thomayerově nemocnici má vizi i samotné zdravotnické zařízení. „Navrhujeme unikátní výstavbu poliklinické části v předpolí nemocnice se zaměřením na tělesně postižené pacienty,“ prozradil ředitel Zdeněk Beneš, podle kterého by šlo o novinku v rámci celé republiky. Pacienti s tělesným postižením by získali péči na dopravně velice dostupném místě. V případě zhoršení stavu by se pak mohla o pacienta postarat sousedící nemocnice.

Jednání pokračují

Zájmy nemocnice hájí také starosta Prahy 4 Petr Štěpánek (Praha 4 Sobě). „Žádáme, aby nová výstavba byla významným veřejným prostranstvím, které bude plnit rovnoměrně funkce pro nemocnici i pro dopravu – především tu veřejnou,“ uvedl starosta. Ten sdílí obavy nemocnice vzhledem k udržitelnosti dopravní obslužnosti sanitními vozy.

Finální podoba celého projektu v současnosti ještě není definitivně určená, jednání stále probíhají. Ředitel nemocnice Zdeněk Beneš hodlá o věci jednat s novým politickým zastoupením na pražském magistrátu. Další diskuze všech dotčených stran tak ukáže, kam se celý projekt dál pohne.

Fotogalerie
9 fotografií