„To, že se někdo staví laxně k provádění pravidel, můžeme velice těžko ovlivnit. I kdybychom předpisy zpřísnili sebevíc, nezabráníme tomu. Na hoteliéry rozhodně nebudeme tlačit, aby dělali něco navíc. Spíše jde o to propracovávat systém, dělat ho modernějšími prostředky a přístupnějšími pro klientelu,“ vysvětlila Skalská.

Kvůli loňskému lednovému požáru hotelu v centru Prahy zahynulo pět turistů. O život přišli poté, co se vydali do zakouřených chodeb nebo nastoupili do výtahu. Ostatní klienty, kteří se zavřeli v pokojích a utěsnili škvíry kolem dveří, evakuovali hasiči okny. Policie poté obvinila dva zaměstnance z nedbalostního obecného ohrožení, údajně totiž vypnuli požární zabezpečení objektu. Hořet začalo na dvoře hotelu zřejmě od nedopalku.

„Chceme, aby hosté měli informace i o požárním zabezpečení hotelu, aby se mohli lépe seznámit s místem, do kterého se jdou ubytovat, a s tím, jak se mají z takového prostoru evakuovat a jak se tam mají chovat. To byla alfa a omega problémů v pražském hotelu,“ podotkla Skalská.

Povinnosti

Každý hoteliér je povinen zpracovat evakuační plán, právní předpis ovšem neříká, jakým způsobem. V současné době to hotely zpravidla řeší tak, že plán vyvěsí hostům zevnitř na dveře pokojů. Podle Skalské by bylo vhodnější, kdyby se hoteliéři snažili hosty informovat aktivněji. Zmínila například nápad, že by se klientovi ukázaly plány a záběry únikových cest po spuštění hotelové televize.

Z hlediska prevence je podle ředitelky obecně problematické apelovat na chování dospělých lidí v jejich domovech. „Požáry v domácnostech máme s fatálními následky. Lidé vůbec nedomýšlejí důsledky svého chování,“ upozornila Květoslava Skalská.

Fotogalerie
11 fotografií