Stavy mostů v Praze jsou dlouhodobě propírané a sledované, a to zejména kvůli pádu Trojské lávky loni v prosinci. Po Libeňském mostě a mostě v Bubenské ulici je most Legií dalším z těch, jejichž stav se bedlivě sleduje, a počítá se s jeho citlivou rekonstrukcí. V současné době se totiž ocitá na hodnotě 5, která značí špatný stav.

Co všechno most snese?

Zatěžovací zkouška proběhne formou přejezdů a stání šesti zhruba třicetitunových nákladních vozidel, které po mostě budou jezdit v rychlosti od pěti do 20 kilometrů za hodinu. „V rámci statického měření také budou vozy stát 30 minut na místě,“ přiblížila mluvčí Technické správy komunikací (TSK) Barbora Lišková. Vliv váhy vozidel přitom změří pět speciálních čidel na bázi kovových cívek. Stav ale budou zkoumat i vrtané sondy. Financování celkové diagnostiky šplhá do desítek milionů korun.

Cívky změří průhyby mostu při zatížení,“ vysvětlil pro Blesk.cz Martin Krejcar, který je za společnost INSET odborným garantem pro inženýrské konstrukce a mosty. „Když po mostě jezdí vozidla, tak se most prohýbá a kmitá. Podle toho, jak vozidla budou projíždět, budeme schopni na základě čidel vnímat určité deformace mostu, které na první pohled nejsou patrné.“

Na výsledky si počkáme

„Výsledky této zkoušky nám dají podklady k projektové dokumentaci pro přípravu rekonstrukce tohoto mostu,“ vyjádřil se pro Blesk.cz radní hlavního města pro dopravu Adam Scheinherr (PS). „Jestli se most chová špatně, tak se následně bude zjišťovat z jakých důvodů.“ TSK předběžně počítá s tím, že by most mohl být rekonstruován v roce 2020.

Co o Hlávkovu mostu prozradil Václav Hvízdal z firmy Pontex?

Z hlediska měření a diagnostiky mostu se jedná o dlouhodobý proces. Kdo by očekával, že odborníci budou výsledky znát už v průběhu samotného zatěžování na určitých místech, mýlil by se. „Kompletní výsledky budou známy nejspíše v polovině příštího roku,“ uvedla Lišková. Průběžné výsledky by ale mohly být známy za měsíc. Budoucnost mostu každopádně nijak neovlivní. Tak jako tak se totiž počítá s jeho rekonstrukcí. Otázkou zůstává, jak proběhne.

„Most Legií je nyní ve špatném stavu,“ uvedla mluvčí TSK. „Proto je v plánu kompletní rekonstrukce. Nyní akorát potřebujeme znát aktuální stav mostu, a především i materiály, ze kterého sestává, aby rekonstrukce mohla být co nejpreciznější a nejcitlivější,“ sdělila s tím, že na rekonstrukci bude dohlížet Národní památkový ústav, stejně jako v případě již dříve avizované rekonstrukce Hlávkova mostu.

Další mosty jsou na řadě

Hlávkův most není zdaleka jediným mostem v Praze, který si nyní a v nejbližší nadcházející době vysloužil pozornost odborníků. Pro svůj špatný stav se hovořilo o řadě dalších. Kterým hodlá magistrát věnovat pozornost co nejdříve? „Určitě je to Libeňský a Hlávkův most,“ přiblížil Scheinherr. „Dále hodláme řešit Palackého most a v neposlední řadě také Barrandovský most,“ doplnil s tím, že s těmito mosty se už počítá s plánovanou rekonstrukcí.

Fotogalerie
32 fotografií