Na konci 19. století byla pražská doprava rozdělená mezi soukromé vlastníky. Cestovat se dalo tramvajemi Františka Křižíka z dnešní Florence přes Křižíkovu ulici až do Holešovic, nebo tramvajovou linkou od jiného provozovatele na Vinohradech. Mimo centrum však koleje nebyly vůbec rozšířené.

Roku 1925 usedl do křesla Elektrických podniků hlavního města Eustach Mölzer a změnil celou tvář Prahy. „V jeho době můžeme mluvit o mimořádném rozvoji, o kterém by se naším současníkům jen zdálo. Tehdy bylo otevíráno několik tramvajových tratí ročně a byly zaváděné trolejbusy jako nový dopravní systém. Připravovala se také podzemní dráha,“ přibližuje historii městské hromadné dopravy Jan Šurovský, vedoucí jednotky Historická vozidla.

Mölzerovy pevné základy

Jeho další velkou zásluhou byl vznik takzvané Velké Prahy, v rámci které dopravně napojil všechny části v centru, ale i vzdálenější kouty hlavního města jako Záběhlice, Strašnice či Malešice. „Byl to šéf regulační komise pro územní plán, takže se v něm propojoval územní rozvoj s dopravou, což bylo velmi šťastné a osvícené. Tak se podařilo vybudovat zásadní tramvajové tratě. Zahájil i provoz autobusů, který nikdy nebyl přerušen,“ vysvětluje Šurovský.

Mölzerovy vize došly tak daleko, že ještě před druhou světovou válkou reálně plánoval výstavbu metra. Přípravy však zhatili nacisté. Dopravní podnik se za všechny zásluhy tohoto muže rozhodl, že mu vzdá hold a připomene důležitou osobnost ze své historie. Po třech až čtyřech měsících vypátrali zaměstnanci dopravního podniku Mölzerovy příbuzné. Pravnuk Michal Vítek byl potěšen, že si dopravce připomněl odkaz jeho předka. „Těší nás to, že si takto na pradědečka dopravní podnik vzpomněl,“ prozradil pro Blesk.cz pravnuk.

Kdo bude další?

Ve slavnostní řeči Vítek poznamenal, že se se slavným pradědečkem nikdy nesetkal, narodil se totiž až 13 let po jeho smrti. Přesto Eustacha Mölzera vídal na velkém obrazu u babičky. „Jeho tvář mám v živé paměti. Veškeré vzpomínky jsou pak zprostředkované maminkou, která ho měla strašně ráda. Byl prý velmi hodný,“ podělil se o rodinné vzpomínky hrdý pravnuk.

K velkým osobnostem na pražských tramvajích, mezi které patří už i František Křižík nebo designer František Kardous, by se podle ředitele marketingu dopravního podniku Petra Malíka mohl v příštím roce přidat i bývalý starosta Vinohrad Jan Friedländer. Ten se zasadil o napojení dnešní Prahy 2 k centru pomocí tramvajové linky.

 

Fotogalerie
8 fotografií