„Co s nimi?“ To je otázka, kterou si klade pražský dopravní podnik (DPP) při pohledu na svých 57 nízkopodlažních tramvají T14, přezdívaných »Porsche«. Rozhodování je to těžké, protože za jejich nákup od Škody Transportation se zaplatily dvě miliardy korun. O tom, že příliš tvrdá kola a neotáčivý podvozek těchto tramvají na měkkých kolejnicích nedělají dobrotu, se ví už 11 let. Jenže situace se začíná řešit až poté, co výměna kolejí ve Spálené ulici a na Národní třídě zablokovala dopravu po kolejích na čtyři dny.

Účetní hodnota

„Jestli je možné sehnat tvrdší koleje pro Prahu, tak na tom budu trvat,“ řekl Blesku minulé úterý radní pro dopravu Petr Dolínek (ČSSD). Teď se však situace změnila. Místo výměny kolejí se bude prodávat. „Pokud se najde kupec, který bude ochoten za ně zaplatit jejich účetní hodnotu, tak je prodáme,“ řekl generální ředitel DPP Martin Gillar.

Kdyby se to podařilo, podnik by neprodělal nic a navíc by se neutrácely peníze za neustálou opravu kolejí. Kolik by se ušetřilo? „Záleželo by na nabídce, která by přišla,“ vysvětlila mluvčí dopravního podniku Aneta Řehková. Pražský magistrát stále čeká na analýzu celkové situace. „Je to na dopravním podniku, aby našel řešení jak dopravně, tak ekonomicky optimální pro Prahu,“ komentoval situaci Dolínek.

A náhrada?

Místo »požíraček kolejí« bude jezdit více tramvají ForCity (15T). Letos jich má Praha mít už 250 kusů. Jejich výhodou je především to, že všechny už budou mít klimatizaci, takže se v nich v létě neupečeme zaživa. Hlavně však mají jiný podvozek, který kolejím tolik neškodí. Ovšem je potřeba ještě přizpůsobit na tyto tramvaje nosné konstrukce ve vozovnách.