Během šesti měřících dnů zkontrolovali účastníci projektu celkem 25 tisíc projíždějících vozidel na Veleslavíně, Povltavské a na Hlávkově mostě v Praze. Na kraj silnice umístili citlivou soustavu různých zařízení, která sbírala data. Koordinátor projektu Michal Vojtíšek z ČVUT vysvětlil, že nejde o revoluční utajovanou metodu měření. „Použili jsme komerčně dostupná zařízení,“ uvedl odborník, podle kterého tkví celý pokus ve správném užití přístrojů a jednotlivých postupech.

Měření odhalilo, že Praha má zásadní problém. Z celkového počtu totiž 60 procent naměřených emisí způsobuje jen zhruba desetina vozů. „Dělali jsme první takový průzkum, ze kterého vyšlo, že zhruba 10 procent aut má poškozený, nefunkční či odmontovaný filtr pevných částic. Průměrný věk aut v České republice je navíc bezmála 15 let,“ uvedl Igor Sirota, tiskový mluvčí Ústředního automotoklubu (ÚAMK), který se na měření podílel.

Co s tím?

Podle odborníků jde o problematiku, která se musí neodkladně řešit. „Určitě se s tím ale nechceme vypořádat systémem zákazu vjezdu do měst a do center měst jako v některých případech například v Německu,“ popsal Igor Sirota, který připustil, že toto sice vyřeší problém s ovzduším, opatření však není férové vůči všem řidičům.

Video
délka: 02:09
1080p 720p 360p

Tiskový mluvčí ÚAMK Igor Sirota o varovném měření emisí, které se v Praze uskutečnilo. Daniel Vitouš

Namísto toho odborníci navrhují tvrdý postih všech řidičů, kteří nemají ve vozidlech funkční filtry pevných částic. „Jde nám o to, aby se takové vozy upravily, opravily, doplnily. Na všechny problémy s filtry existují technická řešení,“ vysvětlil mluvčí ÚAMK. Podle něj je těžké dát tuto skutečnost do časového kontextu, protože šlo o první měření svého druhu.

„Je to projekt, který i v Evropě je výjimečný, podobná měření se prováděla pouze ve dvou až třech dalších zemích. Tudíž i v celoevropském měřítku není, od čeho se odpíchnout. Odhady nicméně jsou. Velmi hrubé odhady by mohly říkat, že na českých silnicích je 800 až 900 tisíc vozidel, které nejsou v pořádku ve smyslu nefunkčního filtru pevných částic,“ dodal Igor Sirota.

Co bude dál?

Pražský magistrát, který realizované měření organizoval, se hodlá o nově získaná data opřít při vyjednávání s dalšími zainteresovanými organizacemi a úřady. V plánu je zahájit nový dialog s policií, ministerstvem dopravy a ministerstvem životního prostředí. Další kroky odhalí, nakolik budou řidiči ignorující filtry pevných částic ve svých vozech zůstávat dále bez postihu.