Akce se měla na holešovickém Výstavišti odehrát poslední víkend v září. Jeho vedení slibovalo setkání se světovými hvězdami popkultury v nabitém programu s rozpočtem zhruba 40 milionů korun, jež si samo mělo vydělat. Jak Blesk informoval na svém webu, dva měsíce před konáním organizátoři zvažují přesun nebo úplné zrušení akce prý pro nedostatek financí. Důvodů je ale více, včetně údajné neprofesionality produkce, jíž kritizují stávající i odstoupivší partneři akce. Smlouva o mlčenlivosti s Výstavištěm a vysoké pokuty jim ale neumožňují vystoupit veřejně.

V úterý také pražský radní Jan Wolf (KDU-ČSL) oznámil, že vyzve vedení Výstaviště k řešení nevýhodné smlouvy ohledně akce, jinak přijdou vyhazovy. „Pokud by akce vykázala zisk, dělil by se mezi Výstaviště a organizátora. Ztrátu by však hradila pouze městská společnost,“ zdůvodnil včera Wolf, který však o nevýhodnosti smluv ví nejméně od května, kdy na problém město upozornil Pavel Vyhnánek (Praha 7 sobě), dnes již bývalý předseda a člen dozorčí rady Výstaviště. „Na nejasnosti se smlouvami a v přípravách PragueConu jsem ukazoval několik týdnů, nikdo ale nereagoval, proto jsem na členství v radě rezignoval,“ řekl Vyhnánek Blesku.

Místo akce roku čeká Výstaviště vysvětlování, PragueCon odrazuje partnery i město. • Člen představenstva Výstaviště Jan Adámek.
Místo akce roku čeká Výstaviště vysvětlování, PragueCon odrazuje partnery i město. • Člen představenstva Výstaviště Jan Adámek.
Autor: Tonda Tran, Výstaviště Praha

PragueCon jako horký brambor

Zodpovědným za průběh příprav je podle partnerů člen představenstva Výstaviště Jan Adámek, který s nimi jednal. „Já jednám převážně s představenstvem společnosti Výstaviště Praha, a.s., zejména pak s panem Janem Adámkem,“ řekl Blesku Stanislav Adámek, vlastník ochranné známky PragueCon a spolupořadatel akce. Stejné příjmení je shodou náhod, mezi oběma muži není žádný příbuzenský vztah. Po odvolání bývalého předsedy představenstva Pavla Klašky (ANO) se však Jan Adámek pro iDnes.cz vyjádřil: „Nevím, kdo akci organizačně převezme,“ řekl s tím, že nevidí důvod pro nekonání akce a pár dní poté už přiznal, že projekt má finanční problémy.

Podle informací Blesku je však řadě firem trnem v oku právě tým pod jeho vedením. „Festival připravují amatéři, kteří s podobnou akcí nemají vůbec zkušenosti,“ řekl Blesku jeden z nich. „Už půl roku čekám na podepsání smluv, které jsou nutné pro plnění z naší strany, jež by mělo začít okamžitě,“ uvedl další. Kromě nich z projektu odstoupila i jedna z českých filmových televizních stanic. „Na obchodních schůzkách přiznávají, že nemají partnery ani zajištěné dodavatele,“ tvrdí potenciální partneři.

Primátorka Adriana Krnáčová (ANO) ve spotu za více než 40 tisíc korun ještě před několika měsíci chtěla zvát na PragueCon. Nyní sama požaduje jasnou odpověď od Výstaviště, zda bude akce výdělečná. V opačném případě ji nepodpoří.

Video
délka: 00:41
1080p 720p 360p

Místo akce roku čeká Výstaviště vysvětlování, PragueCon odrazuje partnery i město. - Spot PragueConu s primátorkou Adrianou Krnáčovou (ANO). Tonda Tran, Výstaviště Praha

Bude tedy PragueCon nakonec? „Návrh nové smlouvy dostalo Výstaviště obratem 25. dubna, kdy jsem v průběhu jednání byl ochotný se vzdát veškerého podílu na zisku, jen aby akce proběhla, a to vzhledem k pověsti akce a svým způsobem s ohledem na množství zahraničních partnerů i města Prahy a České republiky jako takové,“ prozradil Stanislav Adámek. „Čekám na rozhodnutí a vyjádření Výstaviště Praha, a.s., které by mělo padnout 14. srpna, snažím se výsledek jakkoliv nepředjímat, ale věřím, že akce v plánovaném termínu proběhne.“

Kolik to všechno stojí

Náklady na realizaci PragueConu stoupají, aniž by byl jasný výsledek. „Považujeme za nevhodné komentovat otevřený obchodní případ, neboť by to mohlo ovlivnit obchodní vyjednávání,“ sdělila jen na dotaz  Blesku, kolik už PragueCon stál peněz, mluvčí Výstaviště Jana Čermáková s tím, že jejich dozorčí rada zadává vlastní audit. Neuvedla ani částky, za které má pro městskou firmu pracovat Stanislav Adámek, vlastník ochranné známky PragueCon a společník, který dodává projektu know-how, ale za případné ztráty neručí. „Dle sdělení představenstva již bylo do příprav akce investováno 6,7 milionu korun,“ uvedl mimo jiné ve svém červnovém rezignačním dopisu Vyhnánek. K dnešnímu dni částka může údajně dosahovat k 10 milionům.