Co dělat, když člověk v tramvaji, autobusu nebo metru nemá platnou jízdenku nebo legitimaci? Řada lidí si myslí, že nejlepším řešením je se vymluvit, a to doslova na vše možné. Od roztrhání jízdenky psem až po zašantročení dítětem. Právě proti těmto druhům výmluv je zaměřena nová část kampaně „Nejedeš načerno?“ v pražské MHD.
Tramvaje plné komiksů
DPP nasadil do pražských ulic dvě tramvaje, které budou na nešvar chabých výmluv černých pasažérů určeny. Jezdit budou v normálním denním jízdním řádu na linkách č. 13 a 17. S výmluvami typu „Ale vždyť jedu jen jednu stanici“ nebo „Ale vždyť já tou tramvají jen procházím“ se budou moci od středy seznámit i běžní cestující.
Obě tramvaje Vymlouvačky byly vpuštěny do provozu ve středu ráno. David Zima
„Cílem kampaně je upozornit na to, že jezdit načerno se nevyplatí, tím spíše, když díky nynějším cenám roční jízdenky cestující zaplatí jen 10 Kč na den,“ vysvětlil vedoucí oddělení rozvoje dopravy hlavního města Jaroslav Mach. Roční kupon totiž vyjde na 3650 Kč.
Pokuta za půlku od dopravního podniku se vyplácí: Za tři měsíce lidé nakoupili kupony za pět milionů
Co si lidé nevymyslí
„25 let jsem jezdil jako revizor a mohu říci, že ty komentáře skutečně souhlasí,“ vysvětlil vedoucí odboru Přepravní kontroly DPP Pavel Kurka. „Osobně mi přijde, že jezdit načerno je trapné, tím spíše, když dojde na výmluvy. Zažil jsem například často rodiče s dítětem, kteří jeli bez jízdenek. Po vyzvání k předložení se začali obořovat na to dítě, že jim je ztratilo. To se rozbrečelo, protože o ničem patrně nevědělo, a co potom,“ krčí rameny.
Milion cestujících a 150 revizorů
Rok co rok revizoři v pražských dopravních prostředcích odhalili cca 250 až 290 tisíc černých pasažérů. Ne každý k odhalení přistoupil pragmaticky. Našlo se mnoho takových, kteří s revizory nesouhlasili, nevymlouvali se, a pustili se do nich fyzicky. Jen za loňský rok bylo fyzicky atakováno 45 revizorů, ze kterých jich 20 skončilo v pracovní neschopnosti. DPP přitom disponuje celkem 150 revizory.
Nejvíce alarmujícím byl v tomto ohledu rok 2015, kdy černí pasažéři napadli hned 81 revizorů, z nichž půlka skončila v pracovní neschopnosti. Podle Kurky bývají černí pasažéři nejčastěji mezi mládeží a sociálně slabší vrstvou. I on sám zažil napadení agresivními cestujícími, ale naštěstí prý nebylo nijak vážné. Nejslušněji se lidé v metru podle něho chovají na lince A, naopak nejhůře nesou odhalení cestující na lince B.