Po rozhodnutí soudu předpokládáme, že zahájení bude moci začít do hlavní letní turistické sezony,“ uvedla mluvčí Prahy 1. Radnice podle ní ještě jedná o detailech. I když soud zatím zamítl jen návrh předběžného opatření, dá se podle mluvčí předpokládat, že u návrhu o zamítnutí celého opatření bude verdikt stejný. „Není potřeba čekat na to, zda se tak stane,“ dodala.

Zákaz kol v pěších zónách centra hlavního města se má týkat jízd cyklistů mezi 10. a 17. hodinou. Zřetel byl při tomto opatření kladen především na spodní části Václavského náměstí, náměstí Republiky a Staroměstské náměstí, kudy běžně proudí davy chodců.

Zákaz ohrozí zdraví cyklistů, argumentují žalobci

Opatření už schválil úřad, vedení Prahy 1 však prozatím jeho zavedení odložilo. Jedním z důvodů byla zřejmě i žaloba, kterou proti němu podal spolek Automat spolu se dvěma dalšími navrhovateli. Její součástí byla i žádost o předběžné opatření, které by do definitivního rozhodnutí soudu pozastavilo platnost omezení.

Podle spolku by omezení kol z důvodu vedení objízdných tras ohrozilo zdraví cyklistů, a to kvůli velkému dopravnímu zatížení například Vodičkovy ulice, kudy má trasa mimo jiné vést. Ve Vodičkově či Lazarské ulici také bude podle námitek docházet ke zdržení tramvají.

Soud dal za pravdu městské části

Soud rozhodl, že k vydání předběžného opatření není důvod. Navrhovatelé podle usnesení, které má ČTK k dispozici, neprokázali, že jim vstupem omezení v platnost hrozí újma. To je podmínkou pro vydání předběžného opatření. Zároveň dostatečně nepodložili svoje námitky ohledně bezpečnosti cyklistů.

Soudní senát dále souhlasil s Prahou 1, podle které mohou cyklisté v daných oblastech a časech kolo vést. Objízdné trasy navíc podle odůvodnění soudu už cyklisté využívají a jejich případné větší množství neznamená automaticky ohrožení.

Podle původních vyjádření radnice Prahy 1 mělo omezení mířit zejména proti takzvaným motorovým koloběžkám, které se začaly po centru metropole pohybovat po zákazu vozítek segway a ohrožovat chodce. V opatření se nicméně explicitně mluví o ohrožení chodců cyklisty. Omezení už je připraveno i schváleno a může vstoupit v platnost v momentě, kdy radnice rozmístí dopravní značení.
Fotogalerie
5 fotografií