Takřka ikonická stavba, která je neodmyslitelnou součástí Prahy, má jít k zemi. Stav vyšehradského železničního mostu, který se klene nad Vltavou mezi Výtoní a Smíchovem, je totiž tak neutěšený, že se ho nevyplatí opravovat. Vyplývá to ze studie, kterou si nechala zpracovat SŽDC. „Stávající ocelová konstrukce je v podstatě neopravitelná k výhledovému provozování železniční dopravy,“ sdělila mluvčí železničářů Kateřina Šubová MF Dnes, která na skutečnost upozornila. 

Podle studie by musely být opraveny minimálně dvě třetiny mostní konstrukce, to by se ale nevyplatilo - životnost mostu by taková rekonstrukce prodloužila jen o 30 let, přičemž nová stavba by měla vydržet o 70 let déle. Oprava je neodkladná. 

Na jeho místě by přitom mohla vyrůst kopie. „Prověřujeme variantu výměny stávající konstrukce za novou. Tvarově by byla co nejbližší té stávající a zachoval by se tak původní historický ráz,“ řekla dále Šubová. Proti nutnosti most zbourat se však ohradil Národní památkový úřad (NPÚ).

Nikdy dosud nebylo argumentováno tím, že by most byl v havarijním stavu nebo tím, že by byl neopravitelný,“ oponuje stanovisku SŽDC šéf pražského pracoviště NPÚ Ondřej Šefců. „Je bohužel zcela zřejmé, že základní údržba mostu je značně zanedbaná, most má plošně degradované nátěry nosných konstrukcí, lávky a další části, ale to vůbec neznamená, že je neopravitelný,“ doplnil pro ČTK.

Uzavřené lávky

Kdy by mohlo ke zbourání dojít, zatím není jisté. Most je totiž památkově chráněný, a tak bude nejprve třeba z něj památkovou ochranu sejmout. O tom musí rozhodnout ministerstvo kultury.

Lávky pro pěší na železničním mostě mezi Výtoní a Smíchovem uzavřela Technická správa komunikací přitom už 15. prosince 2017. Nosné konzole byly totiž místy úplně zrezivělé. V dobrém stavu nebyla ani mostovka, její dřevěné trámy také napadla hniloba. Opravy lávek měly začít na jaře, otevřeno pro pěší mělo být zase koncem září.

Železniční most byl postaven v roce 1901. Dvojkolejná konstrukce nahradila původní jednokolejný most, který už železnici v Praze nestačil.

Máte fotografie, které proslulý železniční most zachycují? Napište nám na tip@blesk.cz!

 

Video
délka: 00:16
1080p 720p 360p

Oprava lávek na železničním mostě začala v dubnu 2018. Tadeáš Provazník

Fotogalerie
29 fotografií