Otázka, zda zbourat Libeňský most nebo ho opravit a nechat ho stát, hýbe Prahou. Teď se mezi příznivce a odpůrce bourání vměstnal názor odborníků. Ti doufají, že město brzy nechá postavit nový most.

Technická rada si stojí za svým stanoviskem, že se nevyplatí rekonstruovat současný most. Poškození na mnoha místech mostu se liší a otázka je, jaká překvapení se uvnitř ještě skrývají. Volají tedy po tom, aby se zahájila stavba nového mostu, co nejdříve.
Video
délka: 03:35
360p

Takový je nynější stav Libeňského mostu, o jehož budoucnosti stále není jasno. Jiří Marek

Hlavním nosním prvkem obloukové části jsou obloukové pásy. Libeňský most má čtyři. Jsou z betonu a jejich kvalita byla velmi špatná. Domníváme se, že cementu bylo 200 kg na kubík. Již dříve ve Francii se požadovalo minimálně 350 kilogramů. Druhá věc. Používala se hutná dutná směs, která se dusala. To dusání neprobíhalo kvalitně. Projevil se lidský faktor,“ říká prof. Vítek z ČVUT. Části mostu jsou v současnosti podepřeny kovovými pilíři, aby nemusel být přerušen provoz. Tyto pilíře se nacházejí v oblastech nepřístupných pro veřejnost, jak je patrno z fotek. 

Historikové o mostě

Opačný názor ale na bourání mostu má Vedení Ústavu dějin umění Akademie věd. To napsalo pražškých zastupitelům, kteří by měli v brzké době definitivně o osudu mostu rozhodnout, otevřený dopis. Libeňský most je podle nich jedinečným dokladem české moderní architektury první poloviny 20. století. Ústav upozorňuje na údajné dlouhodobé zanedbání údržby a nezbytnost komplexní opravy. Apeluje na zastupitele, aby nebrali v potaz pouze ekonomické aspekty spjaté s opravou mostu, ale především nevyčíslitelnou kulturní hodnotu, "která tyto aspekty mnohonásobně převyšuje".

 Libeňský most z roku 1928 je ve špatném stavu. Vedení města zdůvodnilo návrh zbourání mostu tím, že výstavba nového bude levnější a rychlejší než oprava. Část politiků a obyvatel prosazuje opravu, považují most navržený Pavlem Janákem a Františkem Menclem za architektonicky a památkově cenný. Osud mostu v minulosti řešilo i ministerstvo kultury, památkou ho ale neprohlásilo.

Proti bourání se dnes staví Trojkoalice, Praha 7 a občanská sdružení, nyní i někteří odborníci. Most s kubistickými prvky má podle kritiků bourání historickou hodnotu, podle starosty Prahy 7 Jana Čižinského také není součástí projektu na nový most náhradní doprava. Ani gremiální rada pražského Institutu plánování a rozvoje (IPR) nedoporučuje magistrátu Libeňský most bourat. Naopak by mělo město podle rady urychleně připravit stavbu nového mostu mezi Holešovicemi a Karlínem.

Fotogalerie
15 fotografií