Na mnoha místech historického centra Prahy se blíží konec pohybu jízdních kol a elektrokoloběžek. Omezení na pěších zónách už vstoupilo v platnost, v ulicích se ale ještě nenacházejí příslušné dopravní značky. Proto zatím nelze nikoho za vjezd na kole či koloběžce v daném území postihovat.

Praha 1 má vše připravené na spuštění těchto dopravních změn, přesto si ponechala ještě nějaký čas na prošetření všech připomínek, zda byly správně vypořádané,“ sdělila mluvčí radnice Veronika Blažková, podle které zatím nelze termín upřesnit. Dá se prý ale předpokládat, že omezení začne být vymahatelné během léta.

Byla to otázka času

Podle informací městské části byl v pěších zónách Prahy 1 umožněn provoz cyklistů v dobách, kdy intenzita pěších dosahovala sotva polovičních hodnot. Plánované omezení tak bylo pouhou otázkou času.

Video
délka: 00:50
1080p 720p 360p

Elektrokoloběžky na pěších zónách v centru Prahy budou mít utrum od tohoto léta. David Malík

„Z podstaty pěší zóny je zřejmé, komu především má být určena. Stejně tak podstata návštěv celého území Pražské památkové rezervace spočívá v pěších prohlídkách. Jde o to nejcennější, co Praha, hlavní město České republiky, má,“ dodala Veronika Blažková.

Podnikatelé souhlasí, ale…

Z podnikatelského hlediska by pro dnešní poskytovatele projížděk pro turisty nemělo omezení působit žádné komplikace. „Omezení je na místech, kde je moudré již dnes kola vést. Naše projížďky jsou již dnes koncipované tak, aby nijak nezatěžovaly provoz v oblastech s vysokou koncentrací chodců. Jedinou skupinu podnikatelů, kterou toto opatření ovlivní, jsou provozovatelé, kteří nelegálně nabízejí své služby na Staroměstském náměstí nebo na Můstku,“ prozradil Blesku Jaroslav Endršt, který se projížďkami s turisty po Praze zabývá.

Omezení se bude týkat také takzvaných pivních kol.
Omezení se bude týkat také takzvaných pivních kol.
Autor: David Malík

Podnikatelé kritizují přístup k cyklistice v centru Prahy, který je podle nich nedomyšlený a nenavrhuje potřebné alternativy. „Jestli se povedlo udělat cyklisticky přívětivou dopravu v New Yorku či ve Florencii, jistě by to šlo i v Praze,“ dodal Jaroslav Endršt.

S omezením dlouhodobě nesouhlasí aktivisté. Spolek Auto*Mat například disponuje peticí se 1300 podpisy. Členové spolku se dožadují, aby se město zasadilo o lepší řešení cyklodopravy v centrální části Prahy. Tuto sobotu se chystá další ročník „Velké jarní hvězdicové cyklojízdy“, kterou na sebe chtějí cyklisté upozornit.

Omezení vstoupí v platnost v pěších zónách na těchto místech:

Václavské náměstí (dolní část), 28. října, Na Příkopě, Staroměstské náměstí, Celetná, Týnská, náměstí Franze Kafky, Železná, Melantrichova, Malé náměstí, Michalská (k Uhelnému trhu), Vejvodova, Jilská, Karlova, náměstí Republiky (severní část), Maiselova

Nové cykloobousměrky:

Martinská, Jungmannova (Palackého – Charvátova), Charvátova – Národní, Dušní (Salvátorská – Široká), Široká (Maiselova – Pařížská), Veleslavínova (u Alšova nábřeží)

Fotogalerie
13 fotografií