Přicházíme k jediné celokovové horské dráze v České republice. Je to krásný retro kousek, to je třeba říct a radost pohledět. Atrakce je plně vytížená, vozíky rachotí v zatáčkách a při prudkých sjezdech, ozývá se hlasité pištění dívek, které právě zdolaly závěrečný »hup« a pocítily na vlastním těle 2,5násobné přetížení. Zážitek z lehce adrenalinové, ale spíše požitkářské jízdy cestujícím nekazí ani cena 60 korun za jedno svezení.

Jaroslav Štaubert (44) nás provádí zázemím dráhy a vysvětluje, proč jsou tak zklamaní z nucené demontáže. „Hodně lidí, co sem třeba už jezdí dlouhá léta a vozí s sebou své potomky, se zlobí, že máme končit. Nechápou to, chtějí sepisovat petice, ale to už se nedá stihnout. My jsme také hodně zklamaní. Dráha přežila od roku 1974, kdy byla na Výstavišti slavnostně otevřena, úplně všechno. Jak intenzivní provoz, tak požáry, povodně a zatopení do výšky pěti metrů v roce 2002. Rozhodnutí městské společnosti Výstaviště, a. s. ale asi nepřežije. To je jako dát rozebrat Petřínskou rozhlednu,“ říká smutně Jaroslav.

Zničené atrakce

Jeho bratr Ivan (39) souhlasně přikyvuje a dodává, že na konci března dostali všichni provozovatelé atrakcí obsílku od majitele Výstaviště s výpovědí do konce červa: „To mě hodně vzalo, pár nocí jsem nespal. Máme k atrakci osobní vztah, od dětství jsme se s bráchou kolem dráhy motali. Táta tady pracoval od počátku 80. let, pak povýšil a stal se vedoucím.“ Po roce 1989 nejprve otec provozovatelů přijal nabídku Výstaviště (Dříve Parku kultury a oddechu Julia Fučíka) a vzal si atrakci do soukromého pronájmu.

„V roce 1991 jsme atrakci odkoupili. A od té doby jsme Výstavišti platili nájem za místo,“ říká Jaroslav Štaubert. Provozovatelé už moc nevěří, že se jim v tak krátké době podaří rozhodnutí vlastníků Výstaviště zvrátit. Chápou i jejich myšlenku zrekonstruovat celý areál, ale nerozumí záměru zničit dvě největší současné atrakce parku: Horskou dráhu Cyklon a nedaleké Ruské kolo. Přesto se nevzdávají, budou ještě jednat na magistrátu, stejně jako v Technickém muzeu.

Unikátní dráha by podle nich mohla být prohlášena za technickou památku. Jaroslav Štaubert se domnívá, že pokud už by se musela dráha demontovat, mohla by stát třeba v blízkosti Technického muzea na Letenské pláni v Praze 7: „Již nyní tam mají historický kolotoč, takže by tam mohla stát i naše retro dráha. Nebránili bychom se ani tomu, že by město dráhu odkoupilo a provozovalo ji samo, hlavně, aby nebyla zlikvidována.“

VIDEO: Jízda nejstrmější horskou dráhou na světě

Video
Video se připravuje ...

Jízda nejstrmější horskou dráhou na světě Youtube.com

Fotogalerie
9 fotografií