Nová lanovka, i když technicky jde podle autorů spíše o šikmý výtah, celkem vyšla na desítky milionů korun a vydržet by tu měla nejméně dalších 20 let. To je přibližně stejná doba, kterou tu byla ta minulá – otevřena byla už v roce 1996. „Stará“ kabina zamířila do rukou sběratele z Pardubicka. Ten ocenil její ruční výrobu, která se shání komplikovaně všude po světě.

Náhradu za ni však hledal hotel velice těžko, změnily se totiž předpisy, jak má být jízda zabezpečena. Proto se hotel rozhodl postavit na tom samém místě šikmý výtah. Rozdíl je ale nepatrný. „Běžný cestující jej ani nepozná, posun kabiny šikmého výtahu zajišťuje vícero lan než u lanové dráhy,“ popsal pro Blesk.cz Aleš Karbusický, technický manažer hotelu.

Nebylo ale jednoduché výtah vystavět, jelikož se do strmého kopce nemohly dostat kamiony s nákladem a jeřáb by se na vrchol vyvýšeného parku nepodařilo vyvézt už vůbec. Velká rekonstrukce celé lanovky proto byla zamítnuta a dělníci tak pracovali pouze na dílčích úpravách tak, aby byly co nejjednodušší co do logistiky.  

Většina zůstala zachována

Velkých změn se tedy lanovka nedočkala. Přepravní kapacita v jednom směru je stále necelých 200 lidí za hodinu. Kabina pojme 12 lidí a cesta trvá přibližně 1,5 minuty. Tu navíc může veřejnost používat zcela zdarma. „Lanovka jezdí pro hotelové hosty i veřejnost bezplatně. Původní lanová dráha za téměř 22 let provozu převezla 14,8 milionu pasažérů a 40 procent z nich je z řad veřejnosti,“ doplnil ředitel hotelu Petr Nešpůrek.

Její přínos lidem oceňuje i Praha 5. „Jsme rádi, že investor dodržel podmínky dohody s městskou částí a lanovka funguje bezproblémově pro veřejnost. Zejména u obyvatel, kteří sportují na kopci, je velmi populární a využívaná, proto doufám, že bude skvěle fungovat i další dlouhé roky,“ uvedl na závěr starosta Prahy 5 Pavel Richter (TOP 09).
Fotogalerie
10 fotografií