Cesta mezi Holešovicemi a Karlínem bude v budoucnu o něco snazší. V roce 2020 by měla Praha začít stavět lávku pro cyklisty a pěší. Nyní čeká hlavní město výběr mezi dvěma vítěznými návrhy - betonovou, která se umístila na prvním místě, a ocelovou lávkou, která obsadila místo třetí.

Zatím ale není jisté, kdy přesně se veřejnost dozví výsledek. „Institut plánování a rozvoje Prahy připravoval soutěžní podmínky, nicméně, kdy se přesně rozhodne, nevíme. Investorem stavby je totiž magistrátní odbor strategických investic, který o termínu rozhodne. Nyní vzniká komise pro jednací řízení. Mezi prvním a třetím místem se rozhoduje proto, že tak byly nastaveny soutěžní podmínky,“ sdělil pro Blesk.cz Marek Vácha, mluvčí IPRu.

Tento návrh vyhrál první místo v soutěži.
Autor: Eva Fornálová
Betonová lávka

Na prvním místě se v soutěži umístil na první pohled nevýrazný šedivý návrh. Konstrukce, kterou autoři volí, nejde do výšky a je velice jednoduchá. Celková šířka mostu je 3,5 m a výška 1,6 m. Žádné sochy a zdobení nečekejte.

Lávka počítá jen s čistými liniemi vysokohodnotného betonu s lesklým bílým mramorovým povrchem. Z ptačí perspektivy lávka vypadá jako prostorová křivka. Výstavba tohoto vítězného betonového návrhu by se měla vyšplhat k 125 milionům korun.

Tento návrh se umístil na třetím místě.
Autor: Eva Fornálová
Ocelová lávka

Soupeřem této lávce bude návrh ocelové konstrukce, která obsadila třetí místo soutěže. Stejně tak jako první návrh si klade za cíl nenápadnost a nenarušení okolní krajiny. Přesto je na první pohled větší, než ta předešlá. Ocelová konstrukce počítá s větší šířkou lávky, která má  4,5 metru. Rampy a schodiště by oproti tomu měly měřit tři metry.

Ani v tomto případě nevolili autoři žádnou okázalou výzdobu. Narozdíl od prvního návrhu tento počítá s výhledem z lávky i pro malé děti a čtyřnohé mazlíčky skrz drátěné zábradlí, které umožňuje vidět do okolí i těm nejmenším.

Přístup na lávku je v tomto případě řešen o něco komplikovaněji. Zatímco u betonové lávky vedle sebe bez problémů vjíždí cyklista a vchází chodec, druhý návrh chodce s cyklistou odděluje - jeden se vydá po schodech, druhý se dostane na cestu z boku po rampě. 

Podívejte se na video k lávkám:

Video
Video se připravuje ...

Lávky, které neuspěly Eva Fornálová

Kolo ve vzduchu i plejáda barev

Do soutěže se zapojilo 48 lávek, mezi kterými se objevily i některé, které připomínaly cestu do budoucnosti. Někdo volil svítivě modrou barvu, další zářivě červenou. Mezi nejkurióznějšími nápady pak byla lávka se zavěšeným přívozem, na kterém by si člověk musel jako na kole ušlapat cestu na druhý břeh, jen v tomto případě by byl zavěšený ve vzduchu s vodní hladinou pod nohama. 

Osobně se mi nejvíce líbí návrh, který vyhrál třetí místo. A pak taky ten s laťkami jako na plotu,“ prozradila Andrea, návštěvnice výstavy v Kasárnách Karlín, kde je vystaveno všech 48 soutěžních návrhů.

Výstavu objevíte v bazénové hale, která se nachází hned za prostory nově otevřené kavárny. Jednotlivými návrhy lávek se můžete kochat každý den od 13 do 20 hodin až do 6. dubna tohoto roku. 

Fotogalerie
32 fotografií