Předražená červená lavička z pražských Dejvic, jež pochází z dílny architektů Ley Dostálové a Petra Pištěka, je znovu středem pozornosti. Poté, co jí začátkem února neznámí vandalové způsobili na ani ne dva měsíce starém laku šrámy, je nyní zahalená do černé folie.

Ne však proto, že by držela smutek. „Igelitem ji obalili sami autoři. Umělecké dílo projde opravou poškozeného laku,“ sdělil Blesk.cz tiskový mluvčí Prahy 6 Ondřej Šrámek. Kolik nová paráda bude stát, zatím není jasné.  „Autoři musí nejprve zjistit rozsah poškození a následně zvolit nejvhodnější způsob opravy, bavit se o ceně je předčasné,“ sdělil Šrámek.

„Jen“ lavička, nebo umělecké dílo?

Červená lavička vzbudila rozruch po celé Praze: radnice Prahy 6 za ni totiž zaplatila neuvěřitelných 850 tisíc korun. „Lavička Ferdinanda Vaňka není lavičkou ve smyslu městského mobiliáře, ale uměleckým dílem s užitnou funkcí – tedy možnosti sezení. Ta zde nebyla primárně vyžadována a je tudíž přidanou hodnotou uměleckého díla,“ vysvětlil mluvčí Prahy 6, proč je cena tak vysoká.

Jen výroba a licence stály podle radnice obvyklých půl milionu korun, její usazení do země pak dalších 350 tisíc, což způsobilo onu závratnou částku 850 tisíc. Tohle umělecké dílo tak nenechalo obyvatele Prahy 6 chladnými.

Poškrábání na dřeň

Rozruch způsobila lavička následně i začátkem února, když se na ní objevily hluboké šrámy. „Za 850 tisíc trochu drahá skejťácká překážka, ale hlavně že se mládež vyblbne, ta má na to nárok,“ napsala například na sociálních sítích Hanka.

Video
délka: 00:31
1080p 720p 360p

Sněží a lavička je oblečená do folie. Proč? Eva Fornálová

Lavička Ferdinanda Vaňka

Lavička nese název Havlova alterega Ferdinanda Vaňka. Jako poctu bývalému prezidentovi ji 18. prosince, přesně šest let po jeho smrti, odhalila Praha 6. Lavičku nechala městská část vyhotovit jako hold Havlovi, který na konci života v Praze 6 žil. Podoba červeného prkna s červeným sudem doplňuje citát z Havlovy hry Audience „Já se přece z principu nemohu podílet na praxi, s kterou nesouhlasím“. 

Sedací plocha lavičky, která je nyní obalena ve folii, je z dílny dvojice architektů Ley Dostálové a Petra Pištěka. Architekti ji navrhli v délce 1989 milimetrů, což poukazuje na zlomový rok českých dějin. 

Fotogalerie
7 fotografií