Zástupci pražských taxikářů se prostřednictvím Asociace koncesionářů v taxislužbě (AKT) jednohlasně vyjádřili k tomu, za jakých podmínek může v hlavním městě dojít k vyřešení současné krize v komerční přepravě. Dokud se nezačne konat, budou podle předsedy AKT Daniela Tarljovského protesty pokračovat.

Podle zástupců pražských dispečinků není vůbec potřeba dlouze jednat o nových úpravách zákona nebo zdlouhavě debatovat u stolů. Změna se musí stát přímo v pražských ulicích. Protože společnosti typu Uber a Taxify stojí mimo zákon, musí se podle taxikářů důsledně, často a opakovaně realizovat kontroly těchto řidičů.

„Když se tyto kontroly budou realizovat řekněme dvacetkrát každý den, věřím tomu, že každého přestane bavit platit milionové pokuty denně,“ uvedl Daniel Tarljovski s tím, že taxikáři nerozumí tomu, proč kontroly nejsou daleko četnější.

„Jednou a dost“

Zástupci pražských komerčních přepravců upozornili na součást stávajícího zákona, jehož součástí je takzvané pravidlo „jednou a dost“. Znamená to, že pokud se taxikář dopustí nějakého přestupku, musí skončit.

„Máme nejtvrdší zákon na taxislužbu v celé Evropě. Ustanovení ,jednou a dost' znamená, že pokud bychom tuto praxi přenesli třeba do restaurace, pokud byste dostali jednou špatně nalitý tvrdý alkohol nebo jedno podměrečné pivo, hospoda končí. Neprotestujeme proti tomu, nechceme mezi námi taxikáře, kteří okrádají zákazníky. Na druhou stranu, pokud jsme tvrdí k sobě, je třeba řešit problematiku černých taxikářů, kteří znehodnocují naše prostředí,“ uvedl Jiří Kvasnička, majitel firmy AAA Radiotaxi.

Podívejte se na vyjádření Daniela Tarljovského:

Video
délka: 02:40
1080p 720p 360p

Předseda Asociace koncesionářů v taxislužbě Daniel Tarljovski o současné krizi v komerční přepravě. Daniel Vitouš

Taxikáři si podle svého vyjádření nechtějí brát při svých protestech Pražany jako rukojmí. Podle nich se demonstrací najednou zatím účastnilo maximálně 1 500 řidičů z celkového počtu 8 500. Jejich cílem není zablokovat Prahu na všech dopravních uzlech, jde o důrazné upozorňování na neřešící se problém.

Uber a revoluce

Podle Daniela Tarljovského není možné vnímat společnosti typu Uber nebo Taxify jako jediné pokrokové společnosti v rámci komerční dopravy. „Když se podíváte na jednotlivé dispečinky, uvidíte, že i ty mají své aplikace. Nabízejí například virtuální taxametr, tedy pokud si jako zákazník sednete do auta a vidíte, že taxikář zapíná taxametr, zapnete si ho také a vidíte, jestli je tam nějaký rozdíl. Můžete si zvolit auto, přání odvézt dítě, miláčka, cokoliv,“ nastínil předseda AKT, že není možné vnímat „klasické“ taxikáře jako zkostnatělé poskytovatele služby dřívějších desetiletí.

Taxikáři hodlají v protestech pokračovat už zítra. Mají se sejít opět na Strahově ve 13:00 hodin. Formu protestu, případnou trasu a další průběh demonstrace v tuto chvíli odmítají komentovat.

Podívejte se, jak to vypadalo v ulicích Prahy během zatím posledního protestu taxikářů:

Fotogalerie
21 fotografií