Taxikářům se nelíbí postup vlády, která chce problém taxislužby řešit novelou zákona. Taxikáři požadují ukončení fungování tzv. alternativní taxislužby, sdělil předseda Sdružení českých taxikářů (SČT) Petr Polišenský. 

„Současný přístup vlády k problematice dopravy a amatérské chování ministra (Dana) Ťoka, který svým diletantským způsobem a zřejmě i zájmy lobbistů chce řešit stav taxislužby, je absolutně a kategoricky nepřijatelný,“ uvedl Polišenský. 

Společnosti Uber a Taxify, proti kterým taxikáři protestují, podle Polišenského ignorují výzvu premiéra v demisi Andreje Babiše (ANO), který je 14. února vyzval, aby legalizovali svou činnost. „Na trhu nabízejí nyní přes 3000 svých nelegálních řidičů, přepravců, kteří nerespektují zákony a dopouštějí se tím nedovoleného podnikání. Chceme, aby kompetentní úřady okamžitě znemožnily těmto subjektům nedovolené podnikání, a to tím, že tyto aplikace vypnou,“ uvedl Polišenský.

Zastupitelé chtějí problém řešit

Praha chce ale problém řešit - opoziční zastupitelé TOP 09 a ODS navrhli problém taxislužby projednat. „Usnesení má vést k tomu, aby zastupitelstvo vytvořilo tlak na příslušná ministerstva, vládu a Sněmovnu. Nebyla ambice to tady (na zastupitelstvu) vyřešit, ale vyjádřit snahu věc posunovat dál a dát k tomu radě silný mandát,“ řekl Jiří Nouza (TOP 09). Podle něj jde rovněž o vyslání signálu taxikářům, že město problémy řeší.

Zastupitelé dnes přijali také usnesení, v němž říkají, že ministerstvo dopravy dlouhodobě neřeší problém taxislužby. „Předseda vlády v demisi slíbil okamžité řešení, a jen přilil olej do ohně,“ řekl zastupitel Filip Humplík (ODS).

VIDEO: Takhle to vypadalo při posledním protestu taxikářů v centru Prahy

Video
Video se připravuje ...

Dopravu v centru Prahy ochromila stávka taxikářů. Daniel Vitouš

Na návrh zastupitele Ondřeje Mirovského (SZ/Trojkoalice) bylo usnesení zastupitelů doplněno o výzvu taxikářům, aby neblokovali Prahu. Zastupitelé napříč politickými stranami se shodli, že blokace metropole situaci nevyřeší a pouze nažene nové zákazníky Uberu. Rovněž se shodli, že Uber a Taxify nepovažují za sdílenou ekonomiku, ale za taxislužbu. „Jsem přesvědčen, že Uber není sdílená ekonomika. Je to normální dispečink taxislužby, jen na odlišné technické bázi,“ řekl zastupitel Václav Novotný (TOP 09).

Širší novela zákona o taxislužbě

Ministr dopravy v demisi Ťok chce se sněmovními stranami vypracovat širší novelu zákona o taxislužbě, která by vyřešila situaci kolem fungování alternativních služeb typu Uber. Původně plánoval kvůli protestům pražských taxikářů rychlé prosazení restriktivních opatření vůči alternativním taxislužbám. Prosazení novely však bude trvat asi rok.

S cílem poukázat na nerovné podmínky uspořádali taxikáři v únoru tři pomalé jízdy Prahou, kterými blokovali dopravu. Nejdříve kroužili po magistrále, poté taxikáři zvolili méně prostupné komunikace na vltavském nábřeží, což vedlo k větším dopravním komplikacím.

Řidičů taxi je v hlavním městě podle odhadů zhruba 8300 a vadí jim, že řidiči Uber, kterých je asi 2000, nemají auta evidovaná jako vozidla taxislužby a nemají taxametry. Uber tvrdí, že není taxislužba, ale že nabízí spolujízdu v rámci sdílené ekonomiky.

Fotogalerie
44 fotografií