Od začátku prosince se na terminálu 1 Letiště Václava Havla nachází stánek, který je vlastně jakousi virtuální hotelovou recepcí. Jde o službu, která zprostředkovatelům krátkodobých pronájmů v Praze nahrazuje stanoviště pro předávání klíčů hostům, kteří přiletí do Prahy. Tyto pobyty mohou být zajištěné pomocí průkopnické platformy AirBnB, existují ale také další podobné služby, pro které „recepce“ na letišti slouží.

„Domníváme se, že jsme první na světě. Službu předávání klíčů pro tyto účely na letišti jsme nikde jinde v zahraničí nenašli,“ prozradila Kateřina Holnová ze start-up projektu BE PRAGUE, který celou agendu zajišťuje.

Víc bytů – víc starostí

Poskytování alternativy ke standardnímu hotelovému ubytování je v rámci turistiky a cestování stále oblíbenější. Pokud hostitelé provozují jeden byt za účelem krátkodobého pronajímání, mají podle Kateřiny Holnové často ještě kapacitu vše si zajišťovat sami. Jakmile ale pronajímají vyšší počet ubytování, přichází na řadu nutnost dobrého plánování, ke kterému patří i efektivní předávka klíčů s instrukcemi pro hosty.

Netradiční hotelová recepce se nachází na terminálu 1 Letiště Václava Havla.
Autor: BE PRAGUE

„Často bývá oboustranně nepohodlné klíče shánět, může docházet například k situacím, kdy si hosté musejí přístup do ubytování shánět na místě, které se nenachází přímo u pronajatého bytu. Proto je podle nás ideální tuto službu zajistit přímo tam, kam turisté přicestují,“ vysvětlila základní myšlenku „virtuální recepce“ Kateřina Holnová, podle které 80 procent turistů do Prahy vstupuje právě z Letiště Václava Havla.

Konec zmatkům

Projekt BE PRAGUE má ambice rozrůstat se ve fyzické i administrativní rovině. Jednou ze stinných stránek krátkodobého pronajímání je skutečnost, že někteří hostitelé neplatí lázeňské poplatky a nehlásí své hosty na cizineckou policii. Podle provozovatelů zmiňovaného start-up projektu je to hlavně tím, že celá tato agenda je administrativně náročná, v současné době navíc nejde odbavit elektronicky.

Co dalšího Kateřina Holnová k projektu prozradila a jaké jsou vize do budoucna? Podívejte se:

„Je nezbytné na jednotlivé úřady dojít, mnoho hostitelů například ani neví, že je potřeba hosty na cizineckou policii hlásit. Rádi bychom ve spolupráci s magistrátem připravili jakýsi manuál pro provozovatele krátkodobých pronájmů. Chtěli bychom také docílit toho, aby se hlášení cizinecké policii i řešení lázeňských poplatků dostalo do elektronické podoby,“ popsala snahy do budoucna Kateřina Holnová.

V případě, že by takový online systém začal být k dispozici, mohl by fungovat právě na letištní „recepci“. „Ve chvíli, kdy hostům předáváme klíče, bychom je rovnou nechali podepsat přihlášení a vyřešili zaplacení poplatků. Když se čeští turisté ubytují někde v cizině na hotelu, také je tam nahlásí. Proběhne spousta úkonů, které návštěvníci ani nevnímají,“ dodala Holnová, podle které by tento systém dokázal narovnat celý trh s těmito službami.

Start-up projekt BE PRAGUE do budoucna plánuje navýšení počtu svých „recepcí“, které by se mohly objevit také na hlavním nádraží a na Florenci. Jelikož v zahraničí podobná myšlenka ještě nemá své zastoupení, není vyloučeno, že se někdy v následujících letech objeví stánky „BE BERLIN“ či „BE LONDON“.

Fotogalerie
6 fotografií