Trojská lávka přes Vltavu, kterou hojně využívali chodci i cyklisté, se v sobotu v brzkém odpoledni zřítila do Vltavy. Příčiny pádu zatím nejsou známé. Na lávce ale probíhala pravidelná měření.

„Lávka byla po dvou povodních, statické měření ale bylo v pořádku. V dynamickém měření byly odchylky,“ řekl na nedělní tiskové konferenci náměstek primátorky Petr Dolínek (ČSSD). Poslední měření proběhlo před třemi týdny. 

Do lávky zatékalo, ale byla opravována. Zjistilo se, že některé části mohou být přetěžovány, ale zatěžkávací zkoušky toto vyvrátily. Kdyby došlo k problému, měl most držet na nosných lanech, která měla být v pořádku,“ řekl Václav Hvízdal, šéf společnosti Pontex, jež měla most na starost. „Za celou dobu až do včerejšího dne (soboty) do 13:16 žádný z údajů nezaznamenal nějakou výraznou odchylku, zejména průhybu, která by indikovala zřícení lávky. Tam skutečně došlo k něčemu, co zatím nedokážeme pojmenovat,“ dodal.

Podle diagnostického průzkumu z loňského roku ale lávka trpěla korozí, lana byla zeslabena a nosné konstrukce byly neopravitelné. „Lávka nebyla v dobrém stavu, nebyla ale ani v havarijním stavu,“ řekl na generální ředitel Technické správy komunikací.

Podle pražské primátorky je pravděpodobné, že se v průběhu minulých let něco zanedbalo nebo někdo nedbal na upozornění. „Neumím si představit, že kontrola řekne, že je všechno v pořádku, a ten most spadne. To je absurdní,“ řekla televizi Prima.

Podcenění technického stavu Dolínek vyvrací. „Město plánovalo nahrazení lávky dvěma novými v horizontu osmi až deseti let,“ sdělil. Praha je připravena zraněné odškodnit. Zranění lidé budou určitě odškodněni, majetek je pojištěn. S těmito lidmi se chceme setkat v nejbližších dnech,“ uvedl Dolínek.

Praha plánuje podle něho zřídit místo lávky jako její dočasnou náhradu pontonový most. Druhou možností je postavit tam dočasnou lávku s ocelovou konstrukcí, takzvaný rámusák. Praha je podle Dolínka připravena zaplatit i případný přívoz.

Další nebezpečné mosty

Trojská lávka ale není jediným pražským mostem, jenž neměl plně vyhovující stav. Takových je v Praze celkem 110. Podle Dolínka je třeba urychleně vyřešit zejména stav Radotínské lávky a Hlávkova mostu. „Radotínská lávka nespadá pod TSK, odbor majetku, pod který spadá, musí co nejdříve jednat. Lávka by se měla uzavřít, řekl.

V současnosti se také řeší technický stav Hlávkova mostu, v nejbližších měsících by tam měly přestat jezdit tramvaje. „S památkáři dolaďujeme podrobnosti a připravujeme opravu,“ sdělil Dolínek.

Trojská lávka

Visutá Trojská lávka spojuje Troju s Císařským ostrovem. Postavena byla v roce 1984. Dlouhá je 260 metrů. Stavbu projektoval inženýr Jiří Stráský. Železobetonové díly byly zavěšeny na soustavě 156 ocelových lan.

Fotogalerie
44 fotografií