„Výstavba mostu byla neustále pod dozorem laboratoře, která byla pro tyto účely zřízena přímo na stavbě. Každý den se odebíraly vzorky betonu, aby bylo možné v předstihu odstranit případné chyby,“ nastínil důležitost testů při vzniku Nuselského mostu vedoucí oddělení mostů Technické správy komunikací (TSK) Jan Zemánek.

Poslední kubík betonu do stavby dělníci slavnostně uložili 19. prosince 1969, kdy proběhl z dnešního pohledu úsměvný happening. Během něj si někdejší pražský primátor Ludvík Černý na stavbě s pracovníky opékal buřty. Následujícího roku už ale bylo nezbytné zahájit samotné složité zatěžkávací testy.

Tanky v Praze pár let po okupaci

„V době provádění statických zkoušek nebylo dokončené příslušenství mostu. Jeho váhu nahradily dva tisíce metrů krychlových štěrkopísku, který byl uložen na střed mostovky. Nad svislými stěnami pojížděly tanky v počtu 600 pojezdů,“ uvedl Jan Zemánek. Pouhé dva roky po okupaci v srpnu roku 1968 se tak v metropoli opět objevila těžká vojenská technika.

Odpálení raket na Nuselském mostě
Autor: L. Duras

Testování pomocí tanků bylo úspěšné. Následovaly dynamické zkoušky, které zprostředkovaly raketové motory nebo nákladní vozidla Tatra 148, která převážela desítky tun písku. Souběžně s nimi v tubusu metra jezdily soupravy vozů naložené pytli cementu o celkové hmotnosti 53 tun. Uskutečnilo se 148 jízd auty a 92 jízd vozy metra.

Těžký úkol pro nové strojvůdce

„Měl jsem tu čest jako student ČVUT být v té době členem realizačního týmu a mohu sdělit, že náročnější etapou v tomto projektu bylo sladit synchronní pojezdy vozidel na mostě a vozů metra v tubusu ve velkých rychlostech, které se blížily hodnotě 80 kilometrů v hodině. Mohli by o tom vyprávět tehdejší čerstvě vyškolení strojvůdci metra, kteří museli plně naložené soupravy dobrzdit až u ‚razicího štítu‘,“ podal unikátní dobové svědectví Jan Zemánek.

Před ukončením testovací fáze bylo nezbytné vyřešit ještě poslední problém. V centrále jednoho měřicího stanoviště dělala problémy dlouhodobě rozhozená aparatura. „Ve dne a v noci řada techniků procházela spoje a vedení kabelů, až jeden z nich vzal projekt mostu a zjistil, že délka ocelového roštu byla velice blízko délce vlny rozhlasové stanice Praha. Kvůli tomuto zjištění docházelo k pětiminutovým přerušením vysílání rozhlasu, abychom mohli provést patřičná opatření,“ vysvětlil rozuzlení posledního problému prověřování stability Nuselského mostu odborník TSK.

Podívejte se na historické fotografie z doby dokončování a slavnostního otevírání Nuselského mostu:

Fotogalerie
18 fotografií

Nuselský most je čas od času také dějištěm různých happeningů. Takhle z něj loni na jaře na invalidním vozíku slanil zpěvák Janek Ledecký:

Video
Video se připravuje ...

Janek Ledecký slanil na invalidním vozíku Nuselský most. Blesk / Zuzana Štíchová