V 60. letech minulého století se po předlouhých peripetiích Praha konečně odhodlala: začal se projektovat Nuselský most přes stejnojmenné údolí, který se měl stát významnou dopravní stavbou pro osobní i hromadnou přepravu cestujících v metropoli.

Právě hromadné dopravě měl posloužit tubus, ve kterém se dodnes nachází část linky C pražského metra. Tato v měřítkách hlavního města unikátní stavba však svými útrobami také posloužila vzhledovým nárokům na celou konstrukci. „Estetický požadavek na jednotnou linii mostu vedl projektanta k náročnému zvládnutí celého pojetí statiky a architektury objektu. Veškeré tvarové změny v trámu se odehrály uvnitř tubusu postupným navyšováním tloušťky trámů a spodní desky,“ uvedl vedoucí oddělení mostů Technické správy komunikací (TSK) Jan Zemánek.

Výstavba Nuselského mostu v Praze během 60. let minulého století
Výstavba Nuselského mostu v Praze během 60. let minulého století
Autor: ČTK/Krejčí Bedřich

Projekt vznikal dvěma samostatnými postupy. Statickým kalkulacím už tehdy pomáhala výpočetní technika v kanceláři, druhý postup se připravoval na základě modelu Nuselského mostu v měřítku 1:50 pod patronátem tehdejší Československé akademie věd. V reálném provedení pak vzniklo téměř půl kilometru dlouhé přemostění, které je rozdělené na celkem pět polí. Krajní část měří každá 68 metrů, tři další pole v prostřední části konstrukce měří každé 116 metrů.

Vydrží most?

Stavbu Nuselského mostu provázela do té doby nestandardní řešení a nebylo vůbec jasné, jak se konstrukce vypořádá s působením různých vlivů. „Kontakt pilíře s vodorovnou nosnou konstrukcí byl jednou velkou neznámou a byl to právě model, který ve zkušebně pomohl s návrhem tohoto detailu, ve kterém probíhá složitý přesun prostorového napětí,“ nastínil důležitost tehdejších příprav Jan Zemánek.

„Z důvodu hlubokého údolí, kdy skruž pod mostem nepřicházela v úvahu, byla zvolena pro výstavbu takzvaná metoda letmé betonáže pomocí zavěšených vozíků. Poslední kubík betonu byl do mostu uložen dne 19. prosince 1969,“ doplnil ke stavbě Nuselského mostu Jan Zemánek. V jeho příběhu budeme pokračovat zatěžkávacími zkouškami, které byly podle odborníka jedny z vůbec nejnáročnějších.

Podívejte se na historické fotografie výstavby Nuselského mostu:

Fotogalerie
12 fotografií

V Praze se mosty nejen staví, ale také demolují. Podívejte se, jak probíhalo odstraňování menšího přemostění v rámci rekonstrukce Korunovační ulice:

Video
délka: 02:35
720p 480p 360p 240p

Postup prací při odstraňování části konstrukce mostu v Korunovační ulici v Praze Daniel Vitouš