Před 120 lety přišly v Praze veliké změny. Až do té doby byla totiž veřejná doprava do roku 1897 v rukách soukromých podnikatelů. Elektrické podniky královského hlavního města Prahy, které vznikly 1. září 1897, měly za úkol soustředit všechnu hromadnou dopravu ve městě pod jednu společnost.

Zprovoznili dráhu

Čím tehdy lidé jezdili? První linka koněspřežné tramvaje, zvané »koňka«, vedla od rozestavěného Národního divadla k Invalidovně a zprovozněna byla roku 1875. První elektrickou tramvaj uvedl do provozu František Křižík roku 1891 na Letné. První dráha, kterou elektrické dráhy slavnostně otevřely 18. září 1897, vedla na trati Praha – Žižkov – Královské Vinohrady.

Odkoupení tratí

Podnik převzal také stávající tramvajovou trať na Vinohradech. Příští rok odkoupil i »koňku« ve zhoršujícím se technickém stavu a začal její elektrifikaci. Ta byla hotová roku 1901. Přibyly také tramvajové tratě ze Smíchova do Košíř a Křižíkova trať Praha – Libeň – Vysočany. Tím všechna tramvajová doprava v Praze přešla pod správu města.

Elektrárny a tramvaje

Rozvoj tramvajové dopravy šel v Praze ruku v ruce s přibývajícími elektrárnami na jejím území. První trať vůbec nechal zbudovat elektrotechnik a průmyslník František Křižík. Dráha měla ve vozovně vlastní malou elektrárnu, která také osvětlovala Oveneckou ulici a Královskou oboru neboli Stromovku. 

Prodávali elektřinu

Nově vzniklá společnost měla nejen provozovat veřejnou dopravu, spravovala též elektrárny a elektrické rozvody. „Už v roce 1897 rozhodla její rada o elektrizaci Prahy střídavým trojfázovým proudem, z čehož čerpáme vlastně dodnes,“ uvedl mluvčí Pražské energetiky Petr Holubec. I tato společnost vzešla z Elektrických podniků.

Velká Praha nebyla

Na konci 19. století byly mnohé nynější pražské části samostatnými obcemi. Karlín, Smíchov, Královské Vinohrady a Žižkov měly statut města, Dejvice, Libeň, Nusle a Podolí byly samostatné obce. Jejich dopravní propojení s Prahou ale bylo důležité kvůli průmyslovému a hospodářskému rozvoji města.

Fotogalerie
19 fotografií