„Most překračuje Rokytku a převádí automobilovou dopravu spolu s tramvajovou dopravou. Byl postaven o rok dříve, než byla Libeň připojena k Praze,“ uvedl k vůbec prvnímu betonovému přemostění v naší zemi vedoucí oddělení mostů Technické správy komunikací (TSK) Jan Zemánek. Libeň se k hlavnímu městu připojila na přelomu 19. a 20. století.

Autor této stavby je dodnes zahalený tajemstvím, projekt je však připisován inženýrovi Antonínu Losovi. V souladu s tímto tvrzením se také na mostě nachází pamětní deska, na které stojí: „První betonový most silniční v Čechách. Na max. zatížení pohyblivé 1000 kg/m2 projektoval a v 35 dnech vystavěl Ingenieur Antonín Los, ingenieur, stavitel a geometr 28. 9. 1896.“ Tuto desku během druhé světové války Češi dočasně uložili na libeňské radnici, dnes se už ale na stavbě opět nachází.

Bronzová pamětní deska na zábradlí mostu
Autor: TSK

Časem došlo k přístavbě

„V roce 1909 byl po vodě k mostu přistavěný druhý most pod náměstím. Jeho konstrukce je v opěrách ze žulových kamenů a nosná konstrukce je trámová ze železobetonu. Proti vodě byl most rozšířen o kamennou klenbu,“ uvedl k dalšímu vývoji Jan Zemánek.

Oba mosty jsou podle odborníka v podhledu upravené takzvaným betonovým torkretem, který vzniká při nanášení betonové směsi nástřikem pomocí speciálního torkretovacího stroje. Tato vrstva zakrývá původní vzhled přemostění.

První betonový most v Čechách má plochou klenbu o rozpětí více než 13 metrů, vzepětí téměř tří metrů a o tloušťce skoro jednoho metru. Betonové zábradlí dotváří výplň z kuželíků, které jsou ze stejného materiálu.

Podívejte se na fotografie prvního betonového mostu u nás:

Fotogalerie
9 fotografií

VIDEO: Jedna z nájezdových ramp Libeňského mostu v Praze možná bude muset ustoupit developerské výstavbě. Podívejte se na most z Libně do Holešovic a zdejší situaci: