„Most překračuje Rokytku a převádí automobilovou dopravu spolu s tramvajovou dopravou. Byl postaven o rok dříve, než byla Libeň připojena k Praze,“ uvedl k vůbec prvnímu betonovému přemostění v naší zemi vedoucí oddělení mostů Technické správy komunikací (TSK) Jan Zemánek. Libeň se k hlavnímu městu připojila na přelomu 19. a 20. století.
Autor této stavby je dodnes zahalený tajemstvím, projekt je však připisován inženýrovi Antonínu Losovi. V souladu s tímto tvrzením se také na mostě nachází pamětní deska, na které stojí: „První betonový most silniční v Čechách. Na max. zatížení pohyblivé 1000 kg/m2 projektoval a v 35 dnech vystavěl Ingenieur Antonín Los, ingenieur, stavitel a geometr 28. 9. 1896.“ Tuto desku během druhé světové války Češi dočasně uložili na libeňské radnici, dnes se už ale na stavbě opět nachází.
Časem došlo k přístavbě
„V roce 1909 byl po vodě k mostu přistavěný druhý most pod náměstím. Jeho konstrukce je v opěrách ze žulových kamenů a nosná konstrukce je trámová ze železobetonu. Proti vodě byl most rozšířen o kamennou klenbu,“ uvedl k dalšímu vývoji Jan Zemánek.
Oba mosty jsou podle odborníka v podhledu upravené takzvaným betonovým torkretem, který vzniká při nanášení betonové směsi nástřikem pomocí speciálního torkretovacího stroje. Tato vrstva zakrývá původní vzhled přemostění.
První betonový most v Čechách má plochou klenbu o rozpětí více než 13 metrů, vzepětí téměř tří metrů a o tloušťce skoro jednoho metru. Betonové zábradlí dotváří výplň z kuželíků, které jsou ze stejného materiálu.
Podívejte se na fotografie prvního betonového mostu u nás:
VIDEO: Jedna z nájezdových ramp Libeňského mostu v Praze možná bude muset ustoupit developerské výstavbě. Podívejte se na most z Libně do Holešovic a zdejší situaci: