Nové tramvajové linky by měly nahradit silně zatížené autobusové spoje zejména do sídlišť. To v praxi znamená, že tramvaj nedojede pouze k metru, ale propojí také širší oblasti města. Vybudované tratě nepovedou pouze ve směru do centra, ale vzájemně propojí i okraje širšího centra. V souvislosti s možným rozšiřováním tramvajové sítě potřebuje dopravní podnik vystavět i novou vozovnu.

„Povrchová kolejová doprava by měla tvořit páteř veřejné dopravy v Praze. Z hlediska dopravní obslužnosti, ochrany životního prostředí i ekonomické efektivity je to nejvhodnější typ MHD. Proto jsem připraven rozvoj nových tramvajových tratí maximálně podporovat,“ řekl pro Blesk.cz Petr Dolínek, náměstek primátorky pro dopravu, sport a volný čas. 

Takto vypadají zmodernizované tramvaje v Praze:

Video
Video se připravuje ...

Nová tramvaj v Praze: Její dveře mění barvu! A tajemná schránka, která pozná vaše houby. Matěj Smlsal, David Vaníček, Hudebnibanka.cz

Miliardy korun

V první fázi půjde o prodloužení kolejí z Divoké Šárky na Dědinu. Náklady jsou odhadovány na 893 milionů korun. Dále vznikne trať ze Sídliště Barrandov přes Holyni do Slivence za 691 milionů korun. Třetí chystanou výstavbou je prodloužení trasy z Modřan na Libuš do míst, kde má být v budoucnu stanice metra D. Náklady této trati jsou odhadovány na 500 milionů. Do pěti let také vzniknou tramvajové smyčky, a to na Zahradním Městě, a u stanice metra A Depo Hostivař.

Druhá fáze zahrnuje celkem 16 projektů, které mají být realizovány do roku 2030. Patří sem například trať ze zastávky Dědinská přes Dlouhou Míli do zástavby u starého. Dále také šest kilometrů dlouhá trať z Kobylis do Bohnic nebo skoro pět kilometrů dlouhá trasa z Nádraží Podbaba do Suchdola.  

Tramvajová doprava je zásadní součástí Pražské integrované dopravy a spolu s metrem a železnicí je jednou z jejích páteří. Pro téměř třetinu všech cest veřejnou dopravou v Praze lidé volí právě tramvaj. I proto dopravní podnik vidí velký potenciál v jejím rozšíření. 

Délka tramvajové sítě je v Praze 142,7 kilometru, přičemž asi 52 procent tratí vede po vlastním tramvajovém tělese. Zbylé jezdí po vozovkách společně s auty. Tramvaje přepraví ročně přes 360 milionů cestujících.

Podívejte se na další nově zmodernizované tramvaje:

Fotogalerie
18 fotografií