Spolek Auto*Mat, který se věnuje zkvalitňování životního prostředí například podporou pěší, cyklistické a veřejné dopravy ve městě, podal žalobu na Prahu 8. Vadí mu postup, kdy městská část loni nařídila částečně zrušit cykloobousměrky v lokalitě Karlína.

Podle Auto*Matu radnice nejprve prezentovala plány na zrušení tohoto dopravního řešení v některých ulicích čtvrti, po kritice ze strany spolku a některých občanů došlo na úpravu, se kterou původní kritici souhlasili, a nechali tak projekt bez připomínek

Nakonec však došlo k realizaci jiné varianty, která ve finále některé cykloobousměrky stejně zrušila. Tím bylo podle Auto*Matu porušeno právo na spravedlivý proces, které garantuje Listina základních práv a svobod.

Tento argument se podle starosty Prahy 8 Romana Petruse (ČSSD) k jeho osobě nikdy nedostal. „Na dopravní situaci po zavedení zón placeného stání nás upozornila policie. Nebylo zkrátka možné mít v některých uličkách Karlína všechno. Věc se měla tak, že jsme museli volit mezi zrušením parkovacích zón s ponecháním cykloobousměrek a ponecháním zón se zrušením asi 30 procent cykloobousměrek,“ vysvětlil redakci Blesk.cz starosta.

Od zrušení obousměrek pro cyklisty prý k tomuto tématu došlo do e-mailu Romana Petruse 14 zpráv. „Vzhledem k tomu, že v Karlíně žije 11 tisíc obyvatel, to pro nás byl jasný argument k ponechání zón placeného stání,“ dodal starosta Prahy 8.

Spolek srovnává s Vídní

„Karlín byl vzorovým příkladem zobousměrnění všech ulic v městské čtvrti. V Praze jsme totiž s cykloobousměrkami značně pozadu, máme jich pouhých 23 kilometrů oproti Vídni s 273 kilometry,“ upozornil Vratislav Filler ze spolku Auto*Mat.

Poslechněte si, co ke zrušení říká spolek Auto*Mat a jaké problémy má teď cyklista a obyvatel Karlína Tomáš Hnyk:

Systém obousměrek pro cyklisty byl v Karlíně platný od roku 2012 a podle průzkumů došlo k ověření toho, že nehodovost se během jejich fungování nezvýšila. Občas tu sice neukáznění řidiči parkovali ve dvou řadách vedle sebe, zavedení zón placeného stání však podle Vratislava Fillera tuto situaci zlepšilo.

K žalobě na Prahu 8 se přidal také jeden z místních obyvatelů a cyklista Tomáš Hnyk. Ten se do Karlína přestěhoval před rokem a čtvrt a nedlouho poté došlo k částečnému zrušení obousměrných tras pro cyklisty. „Nejhorší je to v Pobřežní ulici směrem od kina Atlas na Rohanské nábřeží. Je to logická spojka, kterou teď jezdit nemohu. To mě velmi omezuje,“ řekl redakci Blesk.cz Tomáš Hnyk.

Auto*Mat žalobu na městskou část podal v úterý 27. června ráno a v současnosti čeká na reakci ze strany úřadu.

Podívejte se na přehlednou mapu, která popisuje všechny zrušené cykloobousměrky. Prohlédněte si také, jak to v ulicích Karlína z hlediska dopravy vypadá:

Fotogalerie
17 fotografií