Nejste zvyklí na to, že v místě vašeho bydliště v Praze létají letadla, a přesto se tam čas od času objeví? Celý rok nic a najednou vám jich nad hlavou proletí desítky za den? S největší pravděpodobností za to může dočasná změna letového provozu, kvůli které letouny cestují po jiných koridorech.„Máme k dispozici dvě letové a přistávací dráhy. Jedna vede z jedné strany na Kladno a z druhé strany na Prahu, druhá vede z jedné strany na Jeneč a z druhé strany na Přední Kopaninu. Ve větší míře se využívá hlavní dráha, tedy ta na Jeneč a Přední Kopaninu, ale v nějakém procentu případů – a není to většina – se využívá i druhá dráha,“ prozradila redakci Blesk.cz mluvčí Letiště Václava Havla Marika Janoušková.

Tato dočasná změna podle ní může souviset s meteorologickými podmínkami, tedy například v okamžiku, kdy na Ruzyni fouká silný boční vítr a nelze přistát na jedné z drah. K prozatímnímu opatření může docházet také v souvislosti s provozem, když na letišti probíhá oprava nebo údržba ranveje.

„Na kterou dráhu se bude létat, určuje Řízení letového provozu. Ve spolupráci s námi se snaží využívat hlavní dráhu, a to právě z toho důvodu, že vede přes méně osídlené oblasti. Vedlejší dráha se využívá minimálně, nicméně nejde o nestandardní provoz,“ upřesnila Janoušková.

Jak se udržuje ranvej letiště?

Co všechno si můžeme představit pod pojmem oprava nebo údržba ranveje? Může to být celá řada aktivit. Samotná oprava ranveje nebývá podle Mariky Janouškové častou záležitostí. Dvakrát do roka se ale provádí údržba, která se s velkou dávkou nadsázky dá označit jako mnohem rozsáhlejší blokové čištění, na které jsme zvyklí v ulicích.

K odstraňování zbytků gumy na dráze se používá speciální technika.
Autor: Reprofoto Youtube/Letiště Václava Havla

„Dráha se v té době vždy připravuje na danou sezonu. Na jaře se připravuje na léto, je potřeba ji ošetřit, aby byla schopná provozu v době, kdy přilétá větší množství letadel. Na zimu se například provádějí protiskluzová opatření, aby letadla mohla přistávat i během námrazy. Aktuálně plánovaný termín pravidelné jarní údržby hlavní vzletové a přistávací dráhy by měl v závislosti na meteorologických podmínkách proběhnout od 5. do 9. června 2017,“ vysvětlila tisková mluvčí letiště.

Odstraňují také gumu

Další situací, která může nad hlavy Pražanů přivést jindy nepřítomný letový provoz, je takzvaný proces „odgumování“. Letiště jednou za tři měsíce musí na přistávacích drahách měřit brzdné účinky.

Na ranveji se usazují kousky gumy z pneumatik, jednou za čas je nezbytné je odstranit.
Autor: Reprofoto Youtube/Letiště Václava Havla

„Každé letadlo, které přistane, za sebou nechává brzdnou dráhu, jako když prudce zabrzdíte autem. Jednou za čas je nános gumy takový, že brzdné účinky dráhy by se mohly snižovat, proto je potřeba gumu odstranit,“ doplnila Marika Janoušková.

Letadla hlučí nad hlavou

S nižším průletem letadel, ke kterému může v některých částech Prahy vzhledem k blízkosti přistávacích drah na Ruzyni docházet, bývá často spojen také nepříjemný hluk, na který lidé nejsou zvyklí. Zejména v letním období, kdy letadel létá víc, takové situace často řeší také pražští hygienici.

„V letním období se pravidelně opakují podněty na provoz Letiště Václava Havla Praha a Letiště Praha Letňany. Příčinou hluku na Letišti Václava Havla je pravidelná údržba letové dráhy, která vyvolává převedení letů na vedlejší vzletovou a přistávací dráhu. 

Prohlédněte si těžkou techniku, která údržbu ranvejí na Letišti Václava Havla zajišťuje:

Fotogalerie
15 fotografií

Podívejte se na pořad Letiště Václava Havla, který se problematice údržby ranveje věnuje: