Páternoster v budově magistrátu na Mariánském náměstí v Praze 1 je po generální rekonstrukci. Výtah je tmavší, a víc tak odpovídá vizáži okolních dveří a obkladů. Kromě viditelných změn však došlo také na kompletní výměnu elektroinstalace, zabezpečovacích prvků a v neposlední řadě proběhla i oprava samotné strojovny.

„Jsem rád, že se tu setkáváme po tolika měsících. Tak, jak tu teď stojíte vy, tu stávají Japonci, kteří chodí a sledují páternoster, jak se pohybuje. Mají s sebou různé skici, malují, fotí a poslouchají odborný výklad průvodců o tom, jak výtah funguje,“ promluvil k novinářům při slavnostním zprovoznění obnovené zdviže radní magistrátu Jan Wolf (Trojkoalice/KDU-ČSL).

Historie je nejasná

Páternoster před rekonstrukcí pocházel ze 70. let minulého století. Okolnosti jeho existence před touto dobou jsou nejasné, protože původní dokumentace páternosteru z doby vzniku budovy Nové radnice se nedochovala. „Až se bude stěhovat Archiv hlavního města Prahy na Chodovec, možná se něco najde,“ dodal Jan Wolf s tím, že při takových akcích dochází k objevům dávno zapomenutých dokumentů.

Lidé si hned začali jízdu rekonstruovaným páternosterem zkoušet.
Lidé si hned začali jízdu rekonstruovaným páternosterem zkoušet.
Autor: Daniel Vitouš

Hrozí něco, když nevystoupíte?

Rekonstrukce páternosteru stála 4 miliony korun i s daní. Při jízdě zajímavou technickou vymožeností, která začala obecně existovat počátkem 20. století, je možné v otevřené kabince maximálně pro dvě osoby jezdit nepřetržitě nahoru i dolů. Uživatelé se nemusejí bát komplikací v okamžiku, kdy přejedou poslední patro. Výtah se zkrátka vodorovně přesune do druhého „sloupce“ a pokračuje bezproblémově po svojí trase.

Podívejte se, jak vypadá jízda páternosterem na magistrátu. Uvidíte také, co se děje, když přejedete poslední patro:

Video
délka: 01:28
720p 480p 360p 240p

V budově Nové radnice pražského magistrátu začal jezdit rekonstruovaný páternoster. Daniel Vitouš

Podívejte se na fotky opraveného páternosteru:

Fotogalerie
11 fotografií