„Dobrý den, právě jedu okolo přejezdu a stala se tu nehoda. Jsou tu desítky zraněných nedaleko Depa kolejových vozidel v Michli,“ začíná celé cvičení telefonátem na linku 112. V tu chvíli z nedalekých základen vyjíždějí desítky hasičských, záchranářských a policejních vozidel.

Místo je těžko přístupné, a proto musí hasiči používat veškerou techniku, kterou mají k dispozici. Část oken vlaku musí rozbít a rozřezat, aby mohli dostat figuranty ze soupravy. Na místě mezitím bloudí několik zmatených a zakrvácených lidí, kteří jsou v šoku. Ty si přebírá záchranka, která je začíná takzvaně „třídit“.

Podívejte se na reportáž ze cvičení:

Video
délka: 01:53
1080p 720p 480p 360p 240p

Cvičení hasičů a záchranářů při havárii vlaku Tadeáš Provazník

Zraněné musí bezprostředně po nehodě rozdělit na čtyři druhy podle typu zranění pomocí pásek. Ti se zelenou jsou lehce zranění a nepotřebují urychleně pomoc. Se žlutou páskou jsou mírně zranění lidé, u kterých nehrozí větší následky.

Hůře jsou však na tom cestující s červenou páskou na ruce, kteří mají těžká zranění. Kvůli špatnému terénu záchranáři dokonce používají k jejich transportu do sanitek i speciální kolejové vozíky. Těm s černou páskou už není pomoci.

Cvičení jednotek Integrovaného záchranného systému při nehodě vlaku s autobusem, kde bylo 60 zraněných osob, z toho pět mrtvých.
Cvičení jednotek Integrovaného záchranného systému při nehodě vlaku s autobusem, kde bylo 60 zraněných osob, z toho pět mrtvých.
Autor: David Malík

Chaos a křik

V obou vozech se nachází celkem šedesát lidí, kteří potřebují pomoc. Pět z nich srážku nepřežilo a jsou přikrytí dále od nehody, aby se ostatní pasažéři necítili ještě pod větším psychickým tlakem a nepanikařili.

Celkově zásah trval asi dvě hodiny, během kterých zasahovalo kolem 150 hasičů, záchranářů i policistů. Pokud by se takováto nehoda stala doopravdy, zasedl by také krizový štáb Prahy, který se musí sejít v jakoukoli chvíli během pár hodin po nehodě.

„Je to pošesté, co jsem se takového cvičení zúčastnil, a musím říct, že nikdy to není příjemný zážitek. Ono se to zdá jako hra, ale všichni k tomu přistupují jako při ostré akci a to nás i přesto, že jde o nácvik, dostává do stresu,“ řekl redaktorovi Blesk.cz jeden z figurantů Jan Klír.

„Jen za rok 2016 došlo k 175 nehodám na přejezdech, které si vyžádaly 45 úmrtí a dalších sedm desítek zranění. Stále častějšími viníky nehod je skupina řidičů, u které by to nikdo nečekal. Jde o řidiče profesionály. A právě střetnutí vlaku s nákladními vozy či dokonce autobusy patří k těm nejtragičtějším,“ popsal mluvčí pražských hasičů Martin Kavka.

Cvičení jednotek Integrovaného záchranného systému při nehodě vlaku s autobusem, kde bylo 60 zraněných osob, z toho pět mrtvých.
Cvičení jednotek Integrovaného záchranného systému při nehodě vlaku s autobusem, kde bylo 60 zraněných osob, z toho pět mrtvých.
Autor: David Malík

„Celých 99 procent všech nehod na železničních přejezdech zaviní řidiči. V poslední době dokonce nerespektují ani přejezdy opatřené závorami. Ty buď objíždějí, nadzvedávají je nebo na přejezd vjíždí už v době, kdy je v činnosti červené výstražné světlo,“ doplňuje nakonec generální ředitel Správy železniční dopravní cesty Pavel Surý.

Podívejte se na fotky ze cvičení:

Fotogalerie
55 fotografií