Zastavili jste někdy svým autem, byť jen na okamžik, na zastávce autobusu? Nechť si každý řidič sáhne do vlastního svědomí. Faktem je, že vozidla individuální dopravy nesmějí na zastávkách a stanicích MHD stát ani na chvíli.

„Všichni to známe. Během cesty chceme svézt partnera či známého třeba z místa bydliště k metru či zastávce tramvaje, chceme naložit čekající dítě na konečné autobusu nebo máme urgentní telefonický hovor ve svém handsfree, ale chceme se soustředit – a zajedeme na zastávku MHD. Někdy je to mělký záliv u komunikace, někde točna či úzká krátká odbočka. Autobus i tramvaj nikde, tak co by se mohlo stát?“ nastínil odborník Autoklubu ČR Robert Vacek možné scénáře takového jednání.

Podle čeho se orientovat?

Zákaz zajíždění autem na odstavné prostory dopravních prostředků MHD řeší zákon, který popisuje hned několik situací, které mohou nastat. Začátek zapovězeného prostoru pro parkování vozu může značit dopravní značka „Zastávka autobusu“, „Zastávka tramvaje“ nebo „Zastávka trolejbusu“, konec tohoto prostoru se pak nachází 5 metrů za označníkem samotné zastávky.

Pokud se uváděná značka na místě nenachází, nesmějí řidiči svým autem zastavit blíž než 30 metrů před a 5 metrů za označníkem zastávky, zpravidla tedy místem, kde se nachází také jízdní řád a další dopravní informace k provozu MHD.

Nejjednodušší a nejpřehlednější situace z pohledu řidiče automobilu je, pokud se na zastávce nachází vodorovné dopravní značení, tedy vymezené pole, které jasně popisuje prostor pro vozy MHD. V takovém případě totiž platí zákaz jenom na vyznačeném místě.

Kuriozita v zákoně

Část zákona, která celou popisovanou problematiku řeší, je do jisté míry kuriózní. Prakticky je totiž napsaná tak, že na zastávkách a ve stanicích MHD nesmí stát nikdo, tedy ani řidiči tramvají, autobusů nebo trolejbusů.

„Nicméně z logiky věci je zřejmé, že právě pro ně jsou určeny. Až však vy dostanete pokutu za to, že jste vjeli na zastávku naložit svoji čekající manželku s těžkými nákupními taškami, na logiku se neodvolávejte. Když už vás nějaká neodkladná okolnost donutí zajet vozidlem na zastávku přes možný postih, neblokujte alespoň možnost vjetí a vyjetí prostředků MHD,“ uvedl Robert Vacek.

Tramvajová zastávka vídeňského typu je také v Holešovicích v ulici Komunardů.
Autor: Daniel Vitouš

V Praze existuje jedna specifická skupina tramvajových zastávek MHD, které jsou takzvaného „vídeňského typu“. V takovém případě se mezi silnicí a tramvají nenachází nástupní ostrůvek, ale pouze vyvýšená silnice pro auta. „Zvýšená komunikace vedle tramvajového pásu usnadňuje cestujícím nástup do tramvaje a řidiči zároveň při jízdě musejí zpomalit. Zastávka tak působí jako zpomalující práh,“ dodal Robert Vacek.

Nová tramvajová zastávka, tentokrát s klasickým ostrůvkem, vznikla nedávno na Štvanici. Podívejte se, jak ji stavěli: