V odpolední dopravní špičce, kde se během cesty velkoměstem lidé pohybují svými auty, dochází k četným stresovým situacím. V ulicích je málo místa, odbočování vlevo přes protijedoucí vozidla komplikují přecházející chodci, kolem se proplétají cyklisté a do toho všeho se ještě zezadu řítí tramvaj. Chvíle, kdy nejeden řidič začne zmatkovat, je na světě.

„Všichni jsme účastníky silničního provozu a máme svá práva a povinnosti. Základem by však měl být vždy respekt k ostatním. A ten často schází řidičům právě při odbočování a přejíždění tramvajového pásu. Vyhláška umožňuje vjetí na tramvajový pás v určitých případech, což je například otáčení, odbočování nebo vyhýbání se. Při najetí na pás nesmíme tramvaj omezit ani ohrozit,“ vysvětlil základní pravidla odborník Autoklubu České republiky Robert Vacek.

Hlavní je ohleduplnost

Během jednotlivých dopravních situací je tedy nezbytné spoléhat se na zralý úsudek a selský rozum. Pokud je možné pokračovat v cestě mimo tramvajový pás, neměli by se na něj řidiči vůbec pouštět. Ohleduplní řidiči tím zamezí situacím, kdy desítky cestujících v tramvaji čekají, až jeden člověk v autě odjede pryč.

Typickým příkladem je křižovatka na konci Národní třídy u mostu Legií, kde řidiči musejí s tramvajemi počítat.
Typickým příkladem je křižovatka na konci Národní třídy u mostu Legií, kde řidiči musejí s tramvajemi počítat.
Autor: Daniel Vitouš

„To je onen chybějící aspekt a úcta k ostatním, i když hustá doprava v Praze občas vyžaduje od řidiče opravdu skálopevnou trpělivost,“ připustil Robert Vacek.

Co říká zákon?

Zákon o provozu na pozemních komunikacích výslovně uvádí, že na tramvajový pás, který je na úrovni vozovky, se smí v podélném směru najet pouze při objíždění, předjíždění, odbočování, otáčení, nebo vyžadují-li to zvláštní okolnosti. Mezi ty se počítá například nedostatek místa mezi tramvajovým pásem a zbytkem silnice.

Pokud je tramvajový pás na vyšší nebo nižší úrovni oproti silnici nebo je od zbytku silnice oddělený obrubníkem, je možné ho přejíždět jenom příčně, a to na přizpůsobených místech, tedy například křižovatkách.

Autobus jako tramvaj

„Mnoho měst pro zrychlení veřejné dopravy přesouvá na zpevněný tramvajový pás i jízdu autobusů. Autobusy jedoucí po tramvajovém pásu se řídí signalizací pro tramvaje. Řidič osobního vozidla musí autobus, který jede vlastně jako tramvaj, respektovat shodně, tedy nebránit jeho jízdě,“ vysvětluje zvláštnost dopravní expert.

Hlavní město v minulém století zrušilo trolejbusy, ovšem také pražský řidič může na tyto dopravní prostředky narazit při cestách mimo metropoli. V takový okamžik je potřeba brát v potaz technologické možnosti trolejbusu, který rozhodně nemá takové manévrovací schopnosti jako klasický autobus.

„Přestože vypadá trolejbus jako náš známý třeba pražský autobus, opravdu nás jednoduše neobjede, když si vzpomeneme vyložit něco uprostřed jeho jízdní dráhy. Jeho troleje přeci jen nejsou jako guma u trenýrek a nenatáhnou se,“ uzavřel s úsměvem Robert Vacek.

V tomto díle Selfie z Prahy se podívejte, jak tramvajáci kvůli řidičům aut trpí:

Video
délka: 07:47

Řidiči tramvají trpí: Koukněte, jak je lidé týrají! A tunel z tisíců knih: Proč ho boří? Matěj Smlsal, David Vaníček

Jak vypadá pohled z kabiny řidiče tramvaje číslo 9? Podívejte se na celou cestu ze Sídliště Řepy na Spojovací:

Video
délka: 57:43

Jak vnímá rušnou pražskou dopravu řidič z kabiny tramvaje? Matěj Smlsal, Selfie z Prahy