Otevření prvních restaurací McDonald’s vypadalo v zemích bývalého východního bloku podobně. V Moskvě přišlo do restaurace za jediný den 15 tisíc lidí. Událost svým symbolickým významem přesahovala standardní obchodní rovinu, fakticky rámovala dějinný přelom. Patrné to bylo i 20. března 1992 také v Česku. Právě před 25 lety otevřel McDonald’s první českou pobočku v pražské Vodičkově ulici. V blízkosti restaurace musely být umístěny dokonce železné zábrany, aby alespoň rámcově dokázaly dát mohutné frontě organizační prvek. Daný den restaurace obsloužila asi jedenáct tisíc strávníků.
Reportáž o otevření první pobočky McDonald's v Česku StareReklamy
Drahé „západní“ jídlo
Zatímco ve Spojených státech, domovské zemi McDonald’s, patří řetězce rychlého občerstvení do nejlevnějšího segmentu restauračního trhu, v Česku v prvních letech po otevření o lacinou záležitost nešlo.
Podnik, který je v pražské Vodičkově ulici k nalezení dosud, nabídl Čechům běžné produkty, hamburgery, cheeseburgery, Big Mac, hranolky nebo mléčné koktejly. S přihlédnutím k tehdejším platům i obecným cenám v restauracích však platili lidé za jídlo vysoké částky. V roce 1993 stál Big Mac 50 korun, cheeseburger si zájemci koupili za 20 korun, průměrný plat byl však necelých 6000 Kč.
Dnes stojí Big Mac necelých sto korun a cheeseburger si pořídíte za 25 korun. Velkou změnou naopak prošla propagace. Marketingový posun značky McDonald's byl doslova nejviditelnější v letech 2006 až 2010 a projevil se takzvaným zezelenáním značky. Tehdy totiž začala červenou barvu na podkladu ikonických zlatých oblouků nahrazovat zelená. Důvod byl více než jasný - odklon k ekologizaci značky.Proměnou v porovnání s 90. léty tak prošla nejen image značky, ale i nabídka občerstvení. V Česku má nejviditelnější změnu představovat možnost sestavit si burger s ingrediencemi dle vlastních preferencí. Novinku firma oznámila před několika dny.
Rok 1990 a první McDonald's v Moskvě phobiazzzero
36 tisíc restaurací
McDonald's v Česku v současnosti zaměstnává pět tisíc lidí. Po České republice má 95 restaurací. Za 25 let investoval do rozvoje svých restaurací v Česku pět miliard korun. Loňské tržby přesáhly 4,5 miliardy korun.
Historie firmy se začala psát v roce 1940, kdy bratři McDonaldové otevřeli v Kalifornii první restauraci. Další zlom přišel v roce 1955, když licenci na jejich podnik koupil potomek českých emigrantů Ray Kroc, který si svůj první podnik otevřel v Illionis a úspěšný koncept rychle šířil. Ve více jak sto zemích světa má v dnešní době řetězec přes 36 tisíc restaurací.
Více se můžete dočíst zde.