O pořádnou podívanou v centru Prahy se postaral Pavel Březina. Ten v úterý přiletěl z Přerova na letiště v Letňanech v takzvaném autovírníku, pak se ve stroji po silnici vydal na Václavské náměstí. „Autovírník je malé rotorové letadélko, které naše společnost dokáže nově sestrojit. Je podobné vrtulníku a převážně ho uvidíte ve vzduchu, na silnici ale může také, a to zejména v případě, když do něj potřebujete natankovat,“ uvedl Březina.

Od benzinky k nebi

Autovírník létá jak na letecký benzin, tak na Natural 95. „Pokud tedy potřebujete načerpat palivo, během pěti minut vírník přestrojíte na autovírník, a vyrazíte k benzinové pumpě,“ řekl Pavel Březina. Stačí nasadit SPZ a ukotvit horní rotor (vrtuli). Pilot musí u sebe samozřejmě mít veškeré doklady, jak k řízení auta, tak i k pilotování.

Video
délka: 00:13
1080p 720p 480p 360p 240p

Pavel Březina do Prahy v autovírníku přiletěl z Přerova. 

„Když jsme tento typ vírníku začali před nedávnem vyrábět, hodně jsem toužil ho vyzkoušet v Praze, přijet s ním na Václavské náměstí, dát si tam kávu a zase odjet. To se mi splnilo,“ popsal svůj plán Březina, který se k létání ve vírníku dostal ve Švédsku, když mu stroj půjčil kamarád. Předtím létal hlavně s motorovým paraglidem, v této kategorii soutěžil a dokonce se stal několikanásobným mistrem České republiky, Evropy a vicemistrem světa.

Cesta na Václavák proběhla hladce. „Jeli jsme raději postranními uličkami, abychom nebrzdili dopravu, maximální rychlost autovírníku je 40 kilometrů za hodinu. Stavěli nás i policisté, samozřejmě chtěli zkontrolovat, zda je všechno v pořádku a bylo,“ dodal majitel firmy Nirvana Autogyro sídlící v Přerově, která nový prototyp malého letadélka za cenu od jednoho do čtyř milionů vyrábí.

Video
délka: 00:24
1080p 720p 480p 360p 240p

Pavel Březina si v Praze splnil sen, ve vírníku dojel na kávu na Václavák. Martina Neckářová

Autovírník má nádrž 75 litrů a vydrží ve vzduchu až čtyři hodiny. Letět dokáže zhruba rychlostí okolo 185 kilometrů za hodinu, a to ve výšce od 150 metrů nad zemí až po pět kilometrů. Vpředu má světlo, na zrcátkách blinkry. To kdyby se vydal na silnici. Dozadu se musí před jízdou po komunikaci umístit SPZ. Váží 300 kilogramů, rotor měří na délku osm metrů.

Fotogalerie
14 fotografií